Juiste reactie of schadende actie? Een onderzoek naar het effect van framing en productbetrokkenheid bij een terugroepactie op emoties en organisatiereputatie.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Authors
Issue Date
2017-06-15
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Een crisis kan het imago, de geloofwaardigheid en de reputatie van een organisatie flink in gevaar brengen. Daarom vragen crisissituaties om zorgvuldige communicatie vanuit de organisatie richting haar stakeholders. Een specifiek voorbeeld van een crisis is een terugroepactie. Met name wanneer de organisatie zelf sterk verantwoordelijk wordt gehouden, vraagt een terugroepadvertentie om zorgvuldige aandacht. De manier waarop een organisatie het nieuws van een terugroepactie naar buiten brengt, is namelijk bepalend voor zowel de organisatiereputatie als de emoties van de consument. Dit onderzoek richt zich op de rol van frames en productbetrokkenheid in terugroepadvertenties. Om meer inzicht te krijgen in de invloed van deze factoren, is de volgende onderzoeksvraag geformuleerd: “Wat is het effect van wel of geen gebruik van framing (positief/negatief/afwezig) en productbetrokkenheid (hoog/laag) in een terugroepactie op de emoties ‘woede’ en ‘angst’ en de waargenomen organisatiereputatie bij de consument?”
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren