Framing van een gezondheidsboodschap - Een experimenteel onderzoek naar de rol van emoties en gewicht in de effectiviteit van een winst- en verliesframe bij een boodschap over het eten van minder suiker.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2017-06-15
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Overgewicht in Nederland blijft toenemen, onder andere door de consumptie van te veel suiker. Omdat veel Nederlanders onbewust te veel suiker binnenkrijgen, is het belangrijk dat ze zich bewust worden van het belang van het eten van minder suiker. Voorlichting speelt hier een belangrijke rol in. De boodschappen in deze voorlichting kunnen op verschillende manieren geframed worden. Een manier van framing die veel voorkomt in gezondheidscommunicatie is winst- of verliesframing. Uit eerdere meta-analyses is gebleken dat winst- en verliesframes over het algemeen niet significant van elkaar verschillen in overtuigingskracht. Het is daarom belangrijk om ook te kijken naar de specifieke condities waaronder een winst- of verliesframe effectief is. Voor dit onderzoek werden twee nieuwe factoren meegenomen: gewicht (gezond gewicht of overgewicht) en ervaren emoties (positief en negatief). De hoofdvraag van het onderzoek was: Welke rol spelen gewicht en emoties in de effectiviteit van een winst- en verliesframe bij een boodschap over het eten van minder suiker?
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren