Het effect van emoties in crisiscommunicatie op reputatie, gedragsintentie en waargenomen verantwoordelijkheid.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2017-06-15
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Met behulp van crisiscommunicatie proberen organisaties de schade aan hun reputatie te beperken. Emoties spelen hierin vaak een grote rol. In dit onderzoek is onderzocht wat het effect is van de door organisaties gecommuniceerde emoties tijdens een crisis op de reputatie van de organisatie, de gedragsintentie van de stakeholders en de waargenomen verantwoordelijkheid. Hierbij is er onderscheid gemaakt tussen een heftige en een milde crisis. Ook is er gekeken of de manier van verwerking de effecten van de emoties en de heftigheid van de crisis op de gedragsintentie, reputatie en waargenomen verantwoordelijkheid beïnvloedt. Uit de corpusanalyse bleek dat vliegmaatschappijen het meest gebruikmaken van de geruststellende emoties sympathie en verdriet, en van de dreigende emoties boosheid en woede. Uit een experiment bleek dat crisiscommunicatie zonder emoties een positiever effect had op de reputatie van een organisatie en op de gedragsintentie van haar stakeholders dan communicatie met emoties. Ook zorgde een heftige crisis voor een grotere bedreiging voor de reputatie en gedragsintentie dan een milde crisis.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren