Leren van misdaadreconstructies en de rollen van identificatie, transportatie en embodied cognition in dat proces.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2015-06-01
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Mensen vertellen en schrijven al eeuwen verhalen en volgens sommigen zou ons dit evolutionair voordeel kunnen bieden en zou het onze persoonlijke ontwikkeling kunnen bevorderen (Boyd, 2009). We zouden zelfs kunnen leren van verhalen, doordat onze hersenen de gelezen handelingen als het ware ‘oefenen’ tijdens het lezen (Bergen & Wheeler, 2010). De laatste jaren wordt ook onderzoek gedaan naar het effect dat verhalen hebben op de mate waarin lezers zich identificeren met hoofdpersonen en op de mate waarin lezers zich naar een verhaal getransporteerd voelen. Deze verschijnselen, identificatie en transportatie, komen de laatste jaren ook voor in onderzoek naar de effecten van narratieve verteltechnieken in journalistieke teksten en meer specifiek in onderzoek naar de effecten die misdaadreconstructies hebben op de identificatie en transportatie (Van Krieken et al., 2014). In dit onderzoek is gekeken naar de effecten! van misd aadreconstructies op de gedragsintentie van lezers en de rollen van identificatie, transportatie en embodied cognition daarbij. Voor het onderzoek werden vier stimulusverhalen opgesteld die verschilden in genre (Klassiek nieuwsbericht – Misdaadreconstructie) en actie (Verstoppen – Vluchten) om te kunnen achterhalen welke tekstsoort het meeste invloed heeft op de gedragsintentie. De resultaten lieten zien dat proefpersonen die het klassieke nieuwsbericht lazen, geneigd waren de gelezen handelingen te kopiëren, terwijl de proefpersonen die de misdaadreconstructie lazen juist geneigd waren het tegenovergestelde te doen. Mogelijk zou zelfs geconcludeerd kunnen worden dat proefpersonen meer leerden van het klassieke nieuwsbericht dan van de misdaadreconstructie. Er bleken geen effecten van transportatie, maar de identificatie bleek hoger voor de misdaadreconstructie dan voor het klassieke nieuwsbericht. De embodied cognition bleek in de misdaadreconstructie het meest te wor! den beïn vloed door de actie Vluchten, terwijl dit in het klassieke nieuwsbericht Verstoppen was. Hoewel de resultaten niet overeenkwamen met de verwachtingen, zou dit onderzoek toch een goede basis kunnen vormen voor eventueel vervolgonderzoek.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren