Het effect van negatieve berichtgeving over een bedrijf voor andere bedrijven uit de bedrijfstak.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2014-06-13
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In dit onderzoek werd onderzocht of er een negatief effect was van een negatieve berichtgeving over een bedrijf voor het bedrijf zelf en voor andere bedrijven uit de bedrijfstak en voor de directe concurrent, en in hoeverre de factor bekendheid afhankelijk was van de aard van het bericht. Om antwoord te krijgen op het effect van de onafhankelijke op de afhankelijke berichten, werd er een krantenbericht gemanipuleerd. De consument moest de vragenlijst van een van deze gemanipuleerde krantenberichten beantwoorden. Uit de resultaten bleek dat er een negatieve spillover was op de bedrijfstak en directe concurrent. Er was echter geen interactie-effect tussen de aard van het bericht en de bekendheid van het bedrijf. Een verklaring voor de resultaten was dat er veel studenten meededen aan het onderzoek wat eigenlijk niet de ‘echte’ consumenten waren die we zochten voor dit onderzoek. In vervolgonderzoek zouden de proef! personen dus meer ‘echte’ consumenten moeten zijn.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren