Zicht op het verleden. Nijmeegse docenten en wetenschappers over de vernieuwing van het havo- en vwo-examenprogramma geschiedenis in 2007, geplaatst in een historisch kader.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2016-06-15
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
De unieke vernieuwing van het havo- en vwo-geschiedenisonderwijs door middel van nieuwe eindtermen in 2007, de intenties achter deze transformatie en de mening van de huidige docenten in het onderwijs, vormen het onderwerp van dit onderzoek. Voorafgaand aan en vlak na de invoering leverden wetenschappers en docenten veel commentaar op het nieuwe curriculum. Onder andere op de inhoudelijke selectie, de formulering en het canonieke aspect van het oriëntatiekader. Sinds 2010 is niet meer grondig nagegaan hoe deze twee groepen denken over de samenstelling van het geschiedenisprogramma. Dit onderzoek vult deze lacune op door vierentwintig Nijmeegse docenten en wetenschappers te enquêteren. Tevens voegt dit onderzoek de gefragmenteerde historiografie over de geschiedenis van het geschiedenisonderwijs en de kritiek daarop samen. Er zal blijken dat het nieuwe curriculum op allerlei vlakken te eenzijdig is. De respondenten bekritiseren niet de nationale richtlijnen en doelstellingen van het curriculum, maar de uitvoering en inhoudelijke stofkeuze.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren
Specialisation