Kwalitatieve analyse van een interactief beleidsproces: de Alderstafel Schiphol : De invloed van frames en discours

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2011-10
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Al decennia lang staan de ontwikkeling van de luchthaven Schiphol en het omliggende milieu op gespannen voet met elkaar. Het vliegverkeer veroorzaakt luchtverontreiniging, geuroverlast, gevaar en natuurlijk geluidsoverlast. De effecten van het vliegverkeer zijn dan ook typische milieuproblemen waarbij het menselijk handelen op gespannen voet staat met zijn fysieke omgeving. In dit onderzoek ligt de aandacht bij de geluidshinder die het vliegverkeer op Schiphol met zich meebrengt. Inmiddels is in meerdere onderzoeken geconcludeerd dat akoestische factoren (het daadwerkelijke geluidsniveau) slechts één derde verklaren van de ervaren geluidsoverlast door omwonenden. Zo zal de houding van de omgeving ten opzichte van de luchthaven invloed hebben op de hinderbeleving. Zien de omwonenden de voordelen van de luchthaven en hebben zij vertrouwen in haar bedrijfsvoering? Dan kan een omwonende gemakkelijker begrip opbrengen voor de overlast die de luchthaven veroorzaakt. Ook de relatie met de overheid, die verantwoordelijk is voor het hinderbeleid rondom Schiphol, bepaalt mede op welke manier de omwonenden tegen geluidshinder aankijken. Mede door deze inzichten zijn de omwonenden van Schiphol in toenemende mate betrokken in discussies over geluidshinder en het daarbij horende beleid. In 2006 is in het Schipholbeleid een nieuwe weg ingeslagen binnen deze interactieve manier van beleidvorming. In dat jaar is de Alderstafel Schiphol ingesteld. Aan deze Alderstafel overleggen vertegenwoordigers van omwonenden, lokale en regionale bestuurders, de rijksoverheid en de luchtvaartpartijen over een balans tussen groei van de luchthaven, hinderbeperking en kwaliteit van de leefomgeving. Op welke manier de verschillende betrokkenen naar de inhoud van en het proces aan deze tafel zullen kijken, zal mede bepaald worden door het denkkader dat zij hebben, ofwel hun frame. Frames zijn individuele denkkaders van waaruit betrokkenen gebeurtenissen en de wereld om zich heen identificeren en waarnemen. Dit onderzoek heeft de vorm van een casestudie. De eerder genoemde Alderstafel en het Aldersadvies vormen het uitgangspunt van een beleidsanalyse met een kwalitatieve insteek. In deze analyse zullen de individuele frames van verschillende betrokkenen gekenmerkt worden en zal geanalyseerd worden welke invloed deze frames hebben op het beleidsproces en beleidsproduct. Het doel van het onderzoek is dan ook om door middel van een kwalitatieve analyse meer inzicht te krijgen in de opvattingen over het Aldersproces en de betekenis van het Aldersadvies en het daarin opgenomen nieuwe geluidsstelsel, in de ogen van beleidsmakers, de luchtvaartsector en omwonenden. De rol van framing en frames wordt daarbij als uitgangspunt gebruikt. Deze zullen het beleidsproces beïnvloeden. De vraagstelling die hieruit voortvloeit, luidt als volgt: Welke kenmerken over inhoud en proces hebben de frames van de verschillende actoren in het Aldersproces en wat betekent dat voor het Schipholbeleid dat gevormd is aan de Alderstafel?
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Managementwetenschappen