Passion for green fashion.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2015-07-14
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
De behoefte aan een groene wereld is duidelijk te merken aan de groeiende interesse in duurzame producten. Ook in de mode-industrie speelt het ecologisch verantwoord handelen een steeds grotere rol. Deze opkomende aandacht heeft echter nog geen invloed gehad op het koopgedrag van consumenten. Dit onderzoek verdiept zich in de communicatie over duurzame mode richting (potentiƫle) klanten. Deze boodschappen worden opgesteld op basis van de Construal Level Theory waarin de psychologische afstand gemanipuleerd wordt. Er zijn twee belangrijke begrippen die onderzocht worden, namelijk de aankoopintentie en productattitude over duurzame mode van consumenten. Deze begrippen worden gemeten door middel van vijf verschillende slogans op een kledinglabel. Hierbij wordt er uitgegaan dat de consumenten redeneren op een laag niveau van construal. Er werd geen significant effect van de slogans op de aankoopintentie en productatti! tude van de participanten gevonden. Alleen de tijdoriƫntatie van de participanten liet significante verschillen zien. Dit kan betekenen dat de Construal Level Theory in communicatieboodschappen over duurzame mode niet bijdraagt aan een verhoogde aankoopintentie of verbeterde productattitude.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren