Tariefdifferentiatie in het openbaar vervoer in landelijk gebied : Een ex-ante evaluatieonderzoek naar de bijdrage die tariefdifferentiatie kan leveren aan het opvangen van de overheidsbezuinigingen
Keywords
Loading...
Authors
Issue Date
2011-09-19
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In het huidige regeerakkoord worden de bezuinigingen op de BDU (Brede Doeluitkering
Verkeer en Vervoer) doorgevoerd (Regeerakkoord, 2010). Het openbaar vervoer in het
landelijk gebied verkeert in een kwetsbare positie. Dit heeft niet alleen te maken met de
bezuinigingen maar ook met de specifieke kenmerken van het landelijk gebied: de lagere
bevolkingsdichtheid waardoor er minder potentiƫle reizigers zijn en de bebouwingsspreiding
waardoor de voorzieningen en de woningen verder uit elkaar liggen (MuConsult, 2010). De
combinatie van de bezuinigingen en de kenmerken van het landelijk gebied kunnen ervoor
zorgen dat het openbaar vervoer in het landelijk gebied in een neerwaartse spiraal
terechtkomt en uiteindelijk helemaal verdwijnt. Een mogelijke oplossingsrichting is het
verhogen van de bijdrage per kilometer per reiziger en daarmee de verschuiving van de
overheid naar de reiziger zelf. Een maatregel die bij kan dragen aan het duurzaam in stand
houden van het openbaar vervoer in het landelijk gebied. Deze oplossingsrichting staat
centraal in dit onderzoek. De volgende doelstelling en onderzoeksvragen zijn hierbij
geformuleerd:
Doelstelling:
In hoeverre kan een tariefinstrument bijdragen aan het in stand houden van het openbaar
vervoer in het landelijk gebied ondanks de overheidsbezuinigingen?
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Managementwetenschappen