Wie regisseert hier eigenlijk? Onderzoek naar leiderschap en de rol van de Provincie Noord-Brabant bij het project Deltaplan Hoge Zandgronden
Keywords
Loading...
Authors
Issue Date
2013-01
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Vanuit bezorgdheid over de gevolgen van klimaatverandering voor de watervoorziening op de hoge
zandgronden werken in Zuid-Nederland dertien partijen samen aan het project ‘Deltaplan Hoge
Zandgronden’. Dit gezamenlijke plan moet leiden tot een klimaatbestendig regionaal watersysteem
en ruimtelijke inrichting in Noord-Brabant en Limburg. Dit onderzoek kijkt naar de rol van leiderschap
en naar de specifieke rol van de Provincie Noord-Brabant bij het Deltaplan Hoge Zandgronden (DHZ).
Het Deltaplan Hoge Zandgronden is een relatief jong project (2009) en heeft als doel om inzicht te
verkrijgen in de effecten en gevolgen van klimaatverandering voor de regio en het ontwikkelen van
kansrijke regionale adaptatiestrategieën. Het project is geïnitieerd door het Waterschap Aa en Maas,
dat in de figuur van de dijkgraaf, een sterke leiderschapsrol aanneemt.
Bij het aspect van leiderschap staan vijf theoretische leiderschapsfuncties bij klimaatadaptatie
centraal (Meijerink & Stiller, 2011): political-administrative function (politiek-administratief),
adaptive function (innovatie), enabling function (ondersteuning), dissemination function
(verspreiding) en de connective function (verbinding). Bij het Deltaplan Hoge Zandgronden komt een
drietal leiderschapsfuncties duidelijk terug. Het project kent een formele besluitvorming waarbij het
Waterschap Aa en Maas de drijvende kracht is geweest (political-administrative function). Verder
blijkt Waterschap Aa en Maas voor randvoorwaarden voor innovatie te zorgen (enabling function).
Ten slotte is het waterschap ook de partij die zorg draagt voor de organisatie en het beheer van het
netwerk (connective function). De andere twee leiderschapsfuncties lopen achter bij het project. Op
die gebieden is er dan ook nauwelijks sprake van leidende partijen. Zo blijkt er onvoldoende
interactie te zijn binnen het netwerk om tot innovaties te komen (adaptive function). Verder verloopt
de verspreiding van innovaties naar daadwerkelijk beleid moeizaam (dissemination function).
Leiderschap blijkt in het algemeen voor een positieve impuls te zorgen binnen het project. Echter
blijkt het wel dat de aanwezigheid van slechts één trekkende partij het project kwetsbaar maakt.
Volgens het visiedocument ‘Agenda van Brabant’ (2010) beoogt de Provincie Noord-Brabant een
regierol op de regio te hebben en wil ze sturen op doelen. Bij het project Deltaplan Hoge
Zandgronden speelde de Provincie Noord-Brabant tot nu toe vooral een passieve en terughoudende
rol. De partij heeft de beoogde regisseursrol overgelaten aan het Waterschap Aa en Maas. Om in de
toekomst meer proactief op te treden bij het Deltaplan Hoge Zandgronden moet de Provincie NoordBrabant
gebruik maken van haar specifieke krachten en middelen. Deze krachten liggen op het
gebied van: besluitvorming, de koppeling met ruimtelijke ordening, communicatie en de
ondersteuning van lokale initiatieven. Deze sterke punten kunnen gekoppeld worden aan de
leiderschapsfuncties voor klimaatadaptatie. De Provincie Noord-Brabant dient in de toekomst bij het
Deltaplan Hoge Zandgronden te focussen op de political-administrative function, de enabling
function en de dissemination function.
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Managementwetenschappen