De directe invloed van WhatsApp op schrijfvaardigheid

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2016-06-17
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Het gebruik van WhatsApp is erg in trek onder Nederlandse jongeren. De taal die in dit sociale medium gebruikt wordt, wijkt vaak af van de formele Nederlandse regels op het gebied van grammatica, spelling en interpunctie. In dit onderzoek wordt er gekeken in hoeverre het gebruik van WhatsApp direct invloed uitoefent op de schrijfvaardigheid van laagopgeleide jongeren. Dit werd onderzocht aan de hand van een schrijfopdracht en een keuzetaak. Om ook de leeftijd als onafhankelijke variabele mee te kunnen nemen in de analyse werd het onderzoek uitgevoerd in zowel brug- als derdeklassen van het vmbo. Het blijkt dat leerlingen die vooraf een WhatsApp-gesprek hebben gevoerd meer gebruik maken van digi-taal en moeilijker ‘fouten’ binnen zinnen kunnen ontdekken en verbeteren dan leerlingen die vooraf hebben getekend. De score op de keuzetaak werd overigens gemodereerd door de leeftijd van de leerlingen: het verschil tussen de controlegroep en de experimentele groep was groter in de brugklassen dan in de derdeklassen.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren