Sociale media, schrijfvaardigheid en sekseverschillen: Gaan jongens en meisjes slechter schrijven door het gebruik van sociale media?

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2016-06-17
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Ouders en leerlingen zijn bang dat de schrijfvaardigheid beïnvloed wordt door het gebruik van sociale media. Dit onderzoek is uitgevoerd om te achterhalen in hoeverre jongeren van twaalf tot veertien jaar daar echt door beïnvloed worden en of er verschillen zijn tussen jongens en meisjes. De ene helft werd geprimed door WhatsApp, terwijl de andere helft rekensommen ging maken. Hierna voerden alle proefpersonen een plaatjesbeschrijvingstaak uit. Het bleek dat de whatsappers niet significant verschilden van de rekensommenmakers betreft digi-taalgebruik. Tussen de condities van de meisjes was dit ook niet het geval. Er was wel een significant verschil bij de jongens. De whatsappende jongens hadden juist minder digi-taalkenmerken, mogelijk doordat zij een creatievere schrijfstijl ontwikkelden door WhatsApp. Blootstelling aan taal lijkt dus een positieve invloed te hebben, ondanks dat het om een afwijkende variant gaat. Bij de spelfouten zijn er geen significante verschillen gevonden tussen de whatsappers en de rekensommenmakers.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren