Europese verkiezingen, het blijft lastig! Onderzoek naar de verkiezingen van de Europese Unie in 2009

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2010-09
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Dit onderzoek richt zich op de lage opkomst van kiezers tijdens de verkiezingen voor het Europees parlement. De afgelopen jaren is het aantal kiezers voor deze verkiezingen aanzienlijk minder dan voor nationale of regionale verkiezingen. Om dit fenomeen te kunnen onderzoeken wordt er gebruik gemaakt van exploratief onderzoek. Vooral omdat er nog weinig bekend is over deze tegenvallende opkomsten. Allereerst wordt er gekeken naar het feit of de verkiezingen zich wel hebben gericht op Europese onderwerpen. In deze eerste stap ligt de nadruk op de Europese verkiezingen van 2009. En of er een discrepantie bestaat tussen de beleving van het aantal Europese onderwerpen bij de verschillende actoren van deze verkiezingen. Naar aanleiding hiervan zal vervolgens worden ingegaan op de vraag of nationale politieke partijen in staat zijn om een Europees gerichte campagne te voeren. Ten derde komt de kiezer zelf aanbod. De kiezer vormt de spil van de verkiezingen, de macht van een democratisch gekozen vertegenwoordiging ligt bij de kiezer. Kunnen kiezers zich wel identificeren met onderwerpen die buiten de eigen landsgrenzen liggen of is er een structurele desinteresse in politiek in het bijzonder en Europese politiek in het algemeen. Ten slotte wordt gekeken naar de rol van de media. Media spelen in de huidige tijd een grote rol bij campagnes en verkiezingen. Zo worden er hele uitslag avonden gehouden, ook bij de Europese verkiezingen. Uit het empirisch onderzoek kunnen een aantal conclusies getrokken worden. Zo is herkenbaarheid heel belangrijk. Niet alleen van de lijsttrekker maar ook van politieke partijen. Ook nationale politici zullen vaker over Europa moeten praten om de kiezer vertrouwd te maken met de besluitvorming in Brussel. Daarnaast moeten er eenduidige boodschappen uitgedragen worden. Niet alleen omdat dit goed is voor de herkenbaarheid maar ook om de kiezer niet in de war te brengen.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Managementwetenschappen