De sprong over het water : Case studie naar de aanpak van stadsuitbreiding aan de overkant van de rivier
Keywords
Loading...
Authors
Issue Date
2010-07-02
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In de vorm van een verkennend empirisch onderzoek is er gezocht naar een antwoord op de vraag
“Hoe maakten Nederlandse steden in het verleden de sprong over het water en hoe wordt de sprong
tegenwoordig aangepakt?” In het eerste hoofdstuk wordt de aanleiding tot onderzoek en het
vastgestelde doel duidelijk gemaakt. Het doel van het onderzoek is om inzichten te verwerven in de
wel of niet geslaagde wijze waarop steden hun stad uitbreiden aan de overkant van het water, door
het bestuderen van vroegere- en tegenwoordige sprongen over Nederlandse wateren en hun
ontwikkeling.
Het tweede hoofdstuk gaat in op “de sprong” over het water als project. Na wordt gegaan hoe
de sprong in het verleden, voor- en naoorlogs, en in het heden worden aangepakt. Amsterdam-Noord
wordt als eerste case behandeld. Amsterdam kreeg in 1393 een stuk land aan de overzijde in het
bezit. Tot 1795 had de stad er alleen een tolhuis en galgenput in gebruik. De overkant had weinig te
bieden; men was er arm, sprak er een andere taal en beleed er een andere godsdienst. Ten tijde van
de industrialisatie werd het Noordzeekanaal aangelegd en even later het centraal station. In 1914
werd de eerste wijk in Amsterdam-Noord aangelegd, en was bedoeld voor de arbeiders in de havens
aan de overkant. De annexatie van gemeentes boven het IJ bij Amsterdam, maakte de sprong
mogelijk, er werden tuindorpen gebouwd. Het Amsterdams Uitbreidingsplan greep stevig in op de
ongebreidelde groei in de stad. Pas in 1958 werd de eerste vaste verbinding met Amsterdam-Noord
gelegd. Tegenwoordig staat het stadsdeel bekend als Vogelaarwijk, maar tegelijkertijd ook om zijn
vele kansen. De oevers worden in een hoog tempo gemoderniseerd, mede vanwege de populariteit
onder de creatieve industrie. Noord blijft wel de vrijplaats; in het centrum is de drukte.
Arnhem-Zuid is de tweede case. Ook Arnhem had al heel lang grond aan de overzijde van het
water, maar deed er niets mee. In 1933 werd een tuindorp ontworpen onder de Rijn, de Rijnbrug werd
gebouwd en voor de oorlog stonden er al enkele honderden woningen. De oorlog hield weinig heel
van Arnhem. In de wederopbouw werd er heftig gebouwd; er was een grote woningnood. In de jaren
’50 en ’60 vergrootte Arnhem onder de Rijn zijn grondgebied, diverse grenswijzigingen vonden plaats.
Het Ontwikkelingsplan Malburgen uit 1967 gaf een groei aan tot 24.000 woningen. Tegenwoordig is
Arnhem-Zuid qua grootte vergelijkbaar met de stad boven de Rijn. Er wordt nog volop gebouwd, terwijl
er in de tussentijd Vogelaarwijk Malburgen wordt vernieuwd. Ondanks de stedelijke voorzieningen die
Zuid heeft gekregen is er het gevoel dat Zuid ondergeschikt is aan Noord. Een mogelijkheid om
eenheid te vormen tussen de twee schakels is aanwezig: Stadsblokken-Meijnerswijk. De gemeente wil
het gebruiken als stadspark, waar de eigenaar een eiland wil bouwen als steppingstone tussen twee
karakters. De discussie hierover is nog lang niet voorbij.
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Managementwetenschappen