Bonding in het islamitisch basisonderwijs : Vergelijkende multiple case study

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2011-07
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Als onderwerp voor de bachelorthesis is gekozen voor het onderwerp ‘Zwarte en witte scholen’. Het is een onderwerp dat de mensen al lang bezig houdt en tijdens de start van het onderzoek opnieuw in het nieuws kwam. Met name de problematiek rondom het spreiden van leerlingen en de gevolgen voor de onderwijsprestatie en integratie van hen staat ter discussie. Het centrale element in de discussie is de onwenselijkheid van etnische segregatie in het onderwijs. Zwarte scholen staan immers haaks op het ideaal van maatschappelijke integratie van allochtonen. Een extra dimensie binnen dit debat wordt gevormd door de discussie omtrent islamitische basisscholen, deze scholen zijn vrijwel per definitie zwart. In het onderzoek staan de gevolgen van etnische spreiding en concentratie centraal, omdat er over deze dimensie van acculturatie nog nauwelijks onderzoek is gedaan (I. van der Veen, p.260, 2003). DOEL- EN VRAAGSTELLING: De doelstelling van dit onderzoek is het leveren van een bijdrage aan het theoretische inzicht in de mate waarin religieuze spreiding versus concentratie in het basisonderwijs bijdraagt aan de sociaal-culturele acculturatie van niet-westerse islamitische leerlingen. Met de reeds geformuleerde doelstelling in gedachten is de volgende centrale vraag tot stand gekomen: ‘In welke mate draagt religieuze concentratie versus religieuze spreiding in het basisonderwijs bij aan de sociaal-culturele acculturatie van niet-westerse islamitische leerlingen? ‘ Deze vraag is opgebouwd uit verschillende concepten. Het belangrijkste onderscheid in de vraag is het verschil tussen de effecten van religieuze spreiding en concentratie. Om de effecten van beide benaderingen te kunnen toetsen zijn de volgende hypothesen geformuleerd: • Spreiding-hypothese: Religieus gespreid basisonderwijs leidt tot een betere vorm van sociaal-culturele acculturatie van niet-westerse islamitische leerlingen dan religieus geconcentreerd basisonderwijs. • Concentratie-hypothese: Religieus geconcentreerd basisonderwijs leidt tot een betere vorm van sociaal-culturele acculturatie van niet-westerse islamitische leerlingen dan religieus gespreid basisonderwijs.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Managementwetenschappen