Bonding in het islamitisch basisonderwijs : Vergelijkende multiple case study
Keywords
Loading...
Authors
Issue Date
2011-07
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Als onderwerp voor de bachelorthesis is gekozen voor het onderwerp ‘Zwarte en witte
scholen’. Het is een onderwerp dat de mensen al lang bezig houdt en tijdens de start van
het onderzoek opnieuw in het nieuws kwam. Met name de problematiek rondom het
spreiden van leerlingen en de gevolgen voor de onderwijsprestatie en integratie van hen
staat ter discussie. Het centrale element in de discussie is de onwenselijkheid van
etnische segregatie in het onderwijs. Zwarte scholen staan immers haaks op het ideaal
van maatschappelijke integratie van allochtonen. Een extra dimensie binnen dit debat
wordt gevormd door de discussie omtrent islamitische basisscholen, deze scholen zijn
vrijwel per definitie zwart. In het onderzoek staan de gevolgen van etnische spreiding en
concentratie centraal, omdat er over deze dimensie van acculturatie nog nauwelijks
onderzoek is gedaan (I. van der Veen, p.260, 2003).
DOEL- EN VRAAGSTELLING:
De doelstelling van dit onderzoek is het leveren van een bijdrage aan het theoretische
inzicht in de mate waarin religieuze spreiding versus concentratie in het basisonderwijs
bijdraagt aan de sociaal-culturele acculturatie van niet-westerse islamitische leerlingen.
Met de reeds geformuleerde doelstelling in gedachten is de volgende centrale vraag tot
stand gekomen: ‘In welke mate draagt religieuze concentratie versus religieuze spreiding
in het basisonderwijs bij aan de sociaal-culturele acculturatie van niet-westerse
islamitische leerlingen? ‘ Deze vraag is opgebouwd uit verschillende concepten. Het
belangrijkste onderscheid in de vraag is het verschil tussen de effecten van religieuze
spreiding en concentratie. Om de effecten van beide benaderingen te kunnen toetsen zijn
de volgende hypothesen geformuleerd:
• Spreiding-hypothese: Religieus gespreid basisonderwijs leidt tot een betere vorm
van sociaal-culturele acculturatie van niet-westerse islamitische leerlingen dan
religieus geconcentreerd basisonderwijs.
• Concentratie-hypothese: Religieus geconcentreerd basisonderwijs leidt tot een
betere vorm van sociaal-culturele acculturatie van niet-westerse islamitische
leerlingen dan religieus gespreid basisonderwijs.
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Managementwetenschappen