“Dit programma bevat product placement!” De rol van zelfcontrole bij het effect van product placement disclosures op de evaluatie van het geplaatste merk.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2015-06-29
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Voorgaand onderzoek naar de effecten van product placement disclosures op de evaluatie van het geplaatste merk lieten tegenstrijdige resultaten zien. Zo zou een disclosure kunnen leiden tot een negatieve evaluatie van het geplaatste merk. Er zijn echter ook diverse onderzoeken die geen effect lieten zien op de merkevaluatie. Verwacht werd dat deze tegenstrijdige resultaten verklaard konden worden doordat er in voorgaand onderzoek naar product placement disclosures geen rekening is gehouden met de zelfcontrole van een tv-kijker op het moment dat hij wordt geconfronteerd met een disclosure. Een online experiment met een 3 (Disclosure: eenmalig vs. herhaaldelijk vs. geen disclosure) X 2 (Zelfcontrole: uitputting zelfcontrole vs. geen uitputting zelfcontrole) tussenproefpersoonontwerp liet zien dat zelfcontrole geen rol speelt bij het effect van disclosures op de evaluatie van het merk en de activatie van Persuasion Knowledge. Affectieve Persuasion Knowledge bleek wel een negatieve voorspeller te zijn van zowel merkattitude als aankoopintentie.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren