Emotioneel nieuws over gezondheid: Het verschil tussen rationele en emotionele boodschapsframing in communicatie bij donorwerving.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Authors
Issue Date
2016-06-15
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Gekeken werd naar de invloed van framing in nieuwsberichten over orgaandonatie. Er werd onderzocht werd of het frame (Emotioneel/Rationeel) van invloed is op de Attitude ten opzichte van orgaandonatie en Intentie om orgaandonor te worden en of deze relatie gemodereerd werd door geslacht. In totaal werden 132 respondenten verdeeld over drie versies van de vragenlijst. Respondenten zagen een Emotioneel of Rationeel geframed nieuwsbericht, of zaten in de controlegroep voor een baseline-meting (geen nieuwsbericht). Er werd geen significant effect voor frame (Emotioneel/Rationeel) of een modererend effect van Geslacht gevonden. Dit werd mogelijk veroorzaakt doordat het Emotionele nieuwsbericht niet als meer emotioneel werd beoordeeld dan het Rationele bericht, maar het kan ook impliceren dat een Emotioneel of Rationeel nieuwsframe niet van invloed is op de Attitude ten opzichte van orgaandonatie of de Intentie om orgaandonor te worden. Vervolgonderzoek is dus nodig om meer inzicht te krijgen in framing in communicatie bij orgaandonatie.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren