Krimp; Basisschool een eis voor de leefbaarheid in kleine dorpen? Relatie tussen de aanwezigheid van de basisschool en de leefbaarheid
Keywords
Loading...
Authors
Issue Date
2013-06
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Hoewel leefbaarheid vaak in verband wordt gebracht met voorzieningen zijn hier toch de
meningen over verdeeld. Zo komt ook steeds meer het belang van de basisschool voor de
leefbaarheid in dorpen ter discussie te staan. Inwoners van dorpen maken zich zorgen dat
de sluiting van een basisschool ten koste gaat van de leefbaarheid in dorpen. De stelling
dat een basisschool een belangrijke voorziening voor de leefbaarheid is wordt vaak
aangehaald en bevestigd. Hier is tot op heden nog maar weinig tot geen onderzoek naar
verricht. De onderzoeken die er zijn, worden op een kwantitatieve manier geanalyseerd
en er wordt maar weinig aandacht besteed aan de verkenning en verdieping van het
begrip leefbaarheid. Doordat er in Nederland steeds meer gezinnen met tweeverdieners
zijn en daardoor de opvang van kinderen steeds belangrijker wordt, heb ik voor een
doelgroep gekozen, waarbij de basisschool nog meer van belang is dan voor anderen. Dit
zijn gezinnen waarvan de kinderen bij de tussen schoolse- en/of buitenschoolse opvang
verblijven. De centrale vraag van dit onderzoek luidt dan ook als volgt: ‘In hoeverre heeft
de aanwezigheid van de basisschool invloed op de ervaren leefbaarheid voor gezinnen
waarvan de kinderen bij de tussen schoolse- en/of buitenschoolse opvang verblijven in
kleine dorpen?’ Het doel van dit onderzoek is om een bijdrage te leveren aan de
discussie over de relatie tussen de aanwezigheid van de basisschool en de ervaren
leefbaarheid in kleine dorpen.
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Managementwetenschappen