Online Boundary Managementgedrag.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2016-08-15
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Met het ontstaan van sociale mediasites zoals Facebook kunnen mensen makkelijk ook buiten het werk om communiceren met collega’s. Hierdoor is de scheiding tussen de publieke zelf en de professionele zelf vervaagd, waardoor verschillende doelgroepen vaak tegelijk bereikt worden met online berichten. Dit kan zowel een negatieve als een positieve uitwerking hebben op de relaties die werknemers hebben met hun collega’s. Om te bepalen wat het effect is van dit gedrag moet worden gekeken welke drijfveren bepalen in hoeverre werknemers doen aan online boundary management. Aan de hand van een theoretisch model, opgesteld door Ollier-Malaterre, Rothbard en Berg (2013), is in het huidige onderzoek gekeken naar het online boundary managementgedrag van werknemers op Facebook. Uit de resultaten van het surveyonderzoek is gebleken dat de meerderheid van de respondenten contacten online integreert en doet aan self-enhancement en daarmee doet aan Content boundary management. Het lijkt er dus op dat mensen online weinig grenzen aanbrengen, zeker als het gaat om het soort contacten waarmee ze online bevriend zijn. Daarnaast is met behulp van multiple regressieanalyses gebleken dat drijfveren in het dagelijks leven een voorspeller zijn voor het gedrag van werknemers op Facebook.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren