Gas van die lollie af! - Een onderzoek naar het effect van de combinatie van fear appeals en humoristische appeals in posters gericht op het snelheidsgedrag van jonge beginnende bestuurders in Nederland.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2016-03-31
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In het verkeer vallen veel doden en gewonden door ongevallen waarbij te hard rijden een belangrijke factor is. Beïnvloeding van snelheidsgedrag in het verkeer is daarom van belang. Binnen de groep veroorzakers van ongevallen door ongewenst snelheidsgedrag vallen jonge beginnende bestuurders op en zijn dus een interessante subgroep. In advertenties gericht op snelheidsgedrag wordt vaak gebruikgemaakt van fear appeals en humoristische appeals, die worden gezien als elkaar alternatieven. In dit onderzoek is op basis van bevindingen van Mukherjee en Dubé (2012) onderzocht wat de effecten zijn van een fear appeal, een humoristische appeal en de combinatie van beide op de attitude en gedragsintentie ten aanzien van snelheidsgedrag van jonge beginnende bestuurders. De fear appeal had een gewenst effect op een aspect van attitude, subjectieve norm en gepercipieerde gedragscontrole. De combinatie van een fear en humoristische appeal bleek ook een gewenst effect te hebben op een aspect van op van attitude. De combinatie van humor en fear lijkt dus interessante mogelijkheden te bieden. Ethische aspecten moeten echter worden afgewogen alvorens een fear appeal in de praktijk toe te passen.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren