De waardering van de binnenstad: Een onderzoek naar de beleving van de fysieke kenmerken van een binnenstad en de relatie tot het consumentengedrag.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2016-07-08
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
De winkelvastgoedmarkt wordt door een aantal aspecten beïnvloed. Dit zijn demografische, technologische en geografische aspecten. Deze vertalen zich door in het consumentengedrag. Een verandering in de demografie zorgt voor een ander consumentengedrag. Tegenwoordig wordt consumentengedrag gerelateerd aan de term ‘Belevingswaarde’. De binnensteden veranderen van functie door deze term. Deze zijn geen ‘place to buy’ meer, maar een ‘place to be’. De vraag hierbij is wat de beleving van een binnenstad voor effect heeft op het consumentengedrag. In het onderzoek zijn de perceptie van de fysieke kenmerken aanbod winkels, aanbod horeca, sfeer/uitstraling, bereikbaarheid, parkeren en lengte van het winkelcircuit als onderdelen bestempeld die samen de belevingswaarde bepalen. Daarbij zijn persoonskenmerken meegenomen om het onderzoek accuratere resultaten te laten opleveren. Het consumentengedrag is opgesplitst in bezoekduur, bezoekfrequentie en besteding. Uit het onderzoek blijkt dat de bezoekduur wordt beïnvloedt door sfeer/uitstraling en het parkeren. De bezoekfrequentie wordt beïnvloedt door het aanbod van de winkels, aanbod van de horeca, sfeer/uitstraling en lengte van het winkelcircuit. Tot slot wordt de besteding beïnvloedt door het aanbod van de winkels. De variabele parkeren is niet meegenomen in de multipele regressieanalyse omdat deze te veel missing values had en dit een vertekend beeld kan geven van de resultaten.
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Managementwetenschappen