Sociale huisvestiging in Zuid-Afrika. Een onderzoek naar de onderlinge samenwerking en communicatie tussen de provincies en gemeenten in de sociale huisvesting

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2016-05-23
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
De sociale huisvesting is een relatief nieuw fenomeen in Zuid-Afrika in vergelijking met Nederland. De overheid van Zuid-Afrika krijgt steun uit verschillende landen om de sociale huisvestingssector op te zetten, waaronder uit Nederland. Voor dit onderzoek heeft SALGA opdracht gegeven om te achterhalen hoe de relatie tussen de provincies Western Cape, KwaZulu-Natal en hun aantal geselecteerde gemeenten verloopt met betrekking tot sociale huisvesting, teneinde een richtlijn te schrijven voor alle provincies en gemeentes om de onderlinge samenwerking en communicatie te verbeteren. De hoofdvraag van dit onderzoek luidt: Hoe kan de onderlinge samenwerking en communicatie tussen de provincies en gemeenten in Zuid-Afrika met betrekking tot het leveren van sociale huurwoningen verbeterd worden? Aan de hand van de principaal-agent theorie en de Capacity Development-benadering worden een aantal succes- en faalfactoren geformuleerd, die als leidraad worden gebruikt voor dit onderzoek.  Duurzaamheid  Gelijkwaardigheid  Monitoring  Politieke situatie  Meerdere principalen Deze factoren worden geoperationaliseerd om ze in de praktijk meetbaar te maken. De provincies Western Cape en KwaZulu-Natal en een aantal geselecteerde gemeenten in Zuid-Afrika worden als casussen genomen voor dit onderzoek. Door de uitkomsten van deze diverse provincies samen te voegen, kan worden gezegd dat er een representatief beeld gegeven wordt voor heel Zuid-Afrika. De bevindingen van beide casussen worden gepresenteerd en er wordt geanalyseerd wat het effect is van de succes- en faalfactoren op deze casussen. In de conclusie wordt beschreven dat het van belang is de factor duurzaamheid te vergroten door kennis en vaardigheden bij de officials op het gebied van sociale huisvesting te bevorderen. Belangrijke middelen hiervoor zijn het organiseren van workshops en trainingen. Het oprichten van een werkgroep, zoals bij de provincie Western Cape, heeft een duidelijk positief effect door onder andere de regelmatigere bijeenkomsten. Het belang van de factor gelijkwaardigheid is duidelijk te zien bij de provincie Western Cape. Dit is ook wenselijk voor KwaZulu-Natal en het is van belang de behoeftes vanuit de gemeenten en hulp vanuit de provincies beter op elkaar te laten aansluiten. Het effect van deze factor kan extra versterkt worden door externe hulp, zoals bijvoorbeeld uit Nederland. Bij de factor monitoring zijn het aanwijzen van een vaste contactpersoon en continuïteit in het contact een pre om de communicatie en samenwerking tussen de provincies en gemeenten beter te laten verlopen. Visitaties en vooral rapportageverplichtingen kunnen dit nog meer versterken. Om de onderlinge communicatie en samenwerking te verbeteren is het ook van belang de negatieve invloeden zoveel mogelijk tegen te gaan. De negatieve effecten van de gevolgen van de politieke situatie zoals wet- en regelgeving en de gevolgen van de Apartheid kunnen verminderd worden door te investeren in duurzaamheid. Dit zorgt ervoor dat capabele mensen op de juiste posities aangenomen worden en daardoor kunnen snellere en verantwoordelijkere beslissingen genomen worden. Het feit dat er meerdere principalen zijn is wettelijk vastgelegd en niet te voorkomen. Het negatieve effect hiervan kan echter verminderd worden door een duidelijkere communicatie tussen de principalen zelf en meer transparantie aan wie de gemeenten precies verantwoording moeten afdragen. Tot slot worden er concrete aanbevelingen gedaan aan de provincies en gemeenten in Zuid-Afrika. Er wordt zowel voor de provincies als gemeenten aanbevolen een strategie te ontwikkelen op het gebied van sociale huisvesting. Een leidende rol van de provincies in de opbouw van de capaciteit op het lokale niveau is gewenst, onder andere door het opzetten van een werkgroep en het aanwijzen van een vaste contactpersoon. De provincies kunnen steun en advies vragen van externe actoren die ver gevorderd zijn op het gebied van sociale huisvesting, zoals Nederland. Zowel de provincies als de gemeenten kunnen zelf de kennis en vaardigheden bij de eigen officials bevorderen, door het geven van trainingen en workshops. De capaciteit binnen de gemeenten kan extra versterkt worden door met andere gemeenten samen te werken en van elkaar te leren.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Managementwetenschappen