Persuasieve effecten van narrativiteit en framing in fondsenwervende teksten.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2017-06-05
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Het onderzoek richt zich op de overtuigingskracht van narrativiteit en framing in fondsenwervende teksten. In een experiment met een 2 (narrativiteit: verhalend / niet-verhalend) x 2 (framing: winst / verlies) design werden 235 respondenten gevraagd naar hun attitude ten opzichte van de tekst, het goede doel en doneren en hun intentie om te doneren. Hiervoor is gebruikgemaakt van een flyer voor het fictieve doel Blij Kind, waarin opgeroepen werd tot het doen van een kleine donatie. De resultaten wijzen erop dat verhalende teksten weliswaar positiever werden gewaardeerd dan niet-verhalende teksten, maar dat dit verschil niet doorwerkte in andere variabelen. Het soort frame (winst of verlies) bleek niet van invloed te zijn. De resultaten zijn met oog voor de praktijk geïnterpreteerd.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren