Dood bij aankomst: over mediumspecificiteit in Robert Bressons L'Argent

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Authors
Issue Date
2015-06-30
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Deze bachelorscriptie kijkt naar mediumspecificiteit in Robert Bressons film L’Argent (1983) en geeft antwoord op de vraag: op welke manier wijkt Bresson in L’Argent af van conventionele film en zou deze manier als mediumspecifiek betiteld kunnen worden? In het eerste deelhoofdstuk worden de verschillen tussen Tolstojs novelle De valse coupon (1904), die als uitgangspunt dient, en de film uiteengezet. Het tweede deelhoofdstuk bevat een analyse van de elliptische montage. Het derde deelhoofdstuk kijkt hoe het Gilberto Perez’ concept van een ‘cinema of thin air’ fungeert binnen L’Argent. In dit hoofdstuk wordt een nieuw begrip geïntroduceerd dat als het filmische equivalent van Marc Augé’s notie van de ‘non-place’ geïnterpreteerd kan worden: het non-moment. De conclusie luidt dat L’Argent een tamelijk mediumspecifieke film is, maar niet zonder meer; de aard van het medium film is te intrinsiek m! ultimodaa l om bepaalde elementen als zuiver mediumspecifiek aan te kunnen duiden.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren