Enterprise Social Networks: competentie-, autonomie- en verbondenheidsgevoel van medewerkers.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2017-08-15
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Dit onderzoek focust zich op het gebruik van een Enterprise Social Network (ESN), de communicatiemogelijkheden (affordances) die een ESN biedt en de psychologische basisbehoeften (gevoel van competentie, autonomie en verbondenheid) van medewerkers. De data voor dit onderzoek is verzameld door een online vragenlijst bestaande uit gevalideerde schalen. Er hebben 290 medewerkers van de Gemeente Nijmegen deelgenomen aan de vragenlijst. Er bleken significante relaties tussen het actieve gebruik van het ESN en het gevoel van competentie en autonomie. Deze relaties werden volledig gemedieerd door de affordances 'bewustzijn', 'flexibiliteit' en evalueerbaarheid. Uit dit onderzoek blijkt dat medewerkers die een ESN actief gebruiken zich competenter en autonomer voelen doordat zij zich bewuster zijn van informatie en flexibeler kunnen communiceren met collega’s. Zij voelen zich minder autonoom naarmate medewerkers meer feedback geven en krijgen.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren