Topmove? Bedrijfsimmobiliteit vanuit een behaviouraal perspectief

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2007-01
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In de economische geografie is op basis van tal van locatietheorieën onderzoek gedaan naar het ruimtelijke gedrag van ondernemingen. Dit onderzoek wil niet het karakter hebben van het zoveelste onderzoek naar het ruimtelijke gedrag van ondernemingen. Dit onderzoek richt zich op het ruimtelijke gedrag van productieondernemingen in Nederland. Vanuit een behaviourale geografische perspectief is gekeken naar de ruimtelijke (im)mobiliteit van de productieondernemingen in Nederland. Dit perspectief vereist dat het individu en het besluitvormingsproces centraal kwamen te staan in het onderzoek. Het uitgangspunt van het onderzoek is, mede ingegeven door een vijf maanden durende stage, dat bedrijfsverplaatsingen niet aan de orde van de dag zijn. Bedrijfsverplaatsingen werden in dit onderzoek gedefinieerd als strategische verplaatsingen, waarbij meerdere steden in overweging zijn genomen en de uiteindelijke verplaatsingen over een afstand moest zijn van groter dan 25 kilometer. Bedrijfsverplaatsingen uit pure noodzaak, als gevolg van bijvoorbeeld een verouderd gebouw, afloop huurcontract etc, gebeuren doorgaans op korte afstanden binnen hetzelfde productiemilieu. Voor dit onderzoek waren deze verplaatsingen niet interessant.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Managementwetenschappen
Specialisation