Het citymarketingbeleid van ‘oude’ steden : Een vergelijkende casestudy over de rol van cultuurhistorie in de citymarketing van de steden Maastricht en Nijmegen
Keywords
Loading...
Authors
Issue Date
2010-09-23
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In deze bachelorthesis staat de rol van cultuurhistorie in de citymarketing van ‘oude’ steden centraal.
Citymarketing is al het beleid wat een stad voert om bepaalde doelgroepen aan te trekken en te
behouden. Eén van de elementen die een stad in haar citymarketing kan gebruiken is haar verleden.
Alles wat uit dat verleden rest, noemen we cultuurhistorie.
In dit onderzoek wordt er getracht inzicht te krijgen in de rol die cultuurhistorie heeft in de
citymarketing. Het onderzoek heeft de vorm van een meervoudige casestudy, waarbij de
citymarketing van steden Maastricht en Nijmegen zijn onderzocht. Deze steden zijn geselecteerd op
basis van hun historie. In het onderzoek is eerst een theoretisch kader opgesteld over de relaties
tussen citymarketing, evenementenbeleid en cultuurhistorie. Dit kader is daarna op de casussen
Maastricht en Nijmegen getoetst. Tot slot worden in dit onderzoek beleidsaanbevelingen gedaan ten
aanzien van de rol van cultuurhistorie in het citymarketingbeleid van beide casussen.
In dit onderzoek wordt er een sterke link verondersteld tussen imago, identiteit en het
citymarketingbeleid. Hierbij worden verschillende doelgroepen onderscheiden waarop het
citymarketingbeleid wordt gericht. Dit moet uiteindelijk leiden tot een stad als product, met
verschillende stadsproducten. Cultuurhistorie kan deel uitmaken van zo’n stadsproduct. Er worden
drie manieren onderscheiden waarop er gebruik kan worden gemaakt van cultuurhistorie binnen de
citymarketing. Ten eerste om de stedelijke identiteit te versterken, ten tweede vanwege de
historische betekenis die cultuurhistorisch erfgoed met zich mee brengt en ten derde om het
verleden te gebruiken in stedelijke contouren (‘heritage planning’).
Zowel de steden Maastricht en Nijmegen gebruiken cultuurhistorie in hun citymarketingbeleid. Dit
valt onder het beleid wat Maastricht voert om in 2018 de culturele hoofdstad van Europa te worden.
Maastricht gebruikt haar cultuurhistorie vooral als decor van de stad. Monumenten en cultureel
erfgoed worden gebruikt om het verleden van de stad te presenteren. Dit is een vorm van ‘heritage
planning’.
Het element cultuurhistorie in het citymarketingbeleid van Nijmegen wordt vooral gebruikt om de
stedelijke identiteit te versterken. Bij voorbeeld het gegeven dat Nijmegen de oudste stad van
Nederland wordt gebruikt om de indentiteit van Nijmegen te benadrukken. Maar ook door middel
van historische evenementen, historische festivals, het oprichten van een Huis van Geschiedenis en
een historische canon wil Nijmegen haar verleden aan de man brengen. De historische betekenis en
de morele opdracht van beheer spelen vooral een rol in de herdenkingen van de Tweede
Wereldoorlog en de Vrede van Nijmegen. Het gebruik van het verleden in stedelijke contouren wordt
nauwelijks toegepast in de citymarketing van Nijmegen. Men richt zich meer op de toekomst, bij
voorbeeld de Waalsprong. Hiermee denkt de stad door nieuwe werken naar de toekomst
cultuurhistorie te schrijven.
Een gevaar van overmatig gebruik van het verleden in stedelijke contouren is musealisering. Dit
dreigt vooral Maastricht parten te spelen. Doordat Maastricht zich in haar citymarketingbeleid vooral
richt op de doelgroepen bewoners en toeristen, wordt de stad maar één kant op gestuurd. Voor het
aantrekken en behouden van bedrijven en andere doelgroepen, zou het handig kunnen zijn om zich
te richten op meerdere stadsproducten.
In tegenstelling tot Maastricht staart Nijmegen zich niet blind op historische gebouwen en
cultuurhistorie. De stad heeft meer pijlen op haar boog. Zo benadrukt Nijmegen het belang van
evenementen als ‘de Vierdaagse’, de onderwerpen gezondheid en technologie en de stadsuitbreiding
de Waalsprong. De rol van cultuurhistorie in de citymarketing van Nijmegen is vooral gericht op het
versterken van de stedelijke identiteit.
De bevindingen in het onderzoek bevestigt het beeld dat uit de literatuur naar voren komt. Er zijn
bepaalde manieren waarop cultuurhistorie een rol speelt in citymarketingbeleid. Oudere, historisch
intacte, steden gebruiken cultuurhistorie vaak als een van de belangrijkste elementen in het
citymarketingbeleid. Historisch, minder intacte, steden gebruiken het verleden als een van de vele
mogelijkheden om de eigen identiteit te benadrukken.
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Managementwetenschappen