Citymarketingprestatie meten : Een verkenning naar de manier waarop

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2011-08
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
‘Citymarketing is de hype voorbij’, aldus adviesbureau Berenschot. Zij concludeerden dit op basis van de collegeakkoorden over de periode 2010-2014(Brouwer, Van der Kolk & Mourits, 2010). In tweederde van de gemeenten is sprake van citymarketingbeleid en in vijftig procent van de gevallen is dit geformaliseerd door de politiek (Braun, Eshuis, Klijn & Blijs, 2010). Gemeenten hebben nu met problemen als een moeilijke economie, krimp of slecht imago te maken. Het invoeren van citymarketing lijkt een reële optie om nieuwe inwoners en of bedrijven uit binnen- of buitenland aan te trekken of meer binnen de gemeente gericht: mensen over hun eigen wijk een beter gevoel te geven (VNG,2011). Braun et al. (2010) concluderen uit onderzoek onder Nederlandse gemeenten dat de resultaten van citymarketing in weinig gevallen wordt gemeten in evaluaties. Dit is opmerkelijk gezien het belang van citymarketing groeit en er veel geld in omgaat (Hospers, Verheul & Boekema, 2011). Het doel van dit onderzoek is om een raamwerk te ontwikkelen waarmee de prestatie van citymarketing bepaald, verklaard en beoordeeld kan worden. Het moet inzicht geven hoe prestaties tot stand komen, te verbeteren zijn en dient het besteedde budget te kunnen legitimeren. De hoofdvraag luidt dan ook: ‘’Op welke manier kan, middels gebruik van bestaande marketingprestatie literatuur, de prestatie van citymarketing gemeten worden?’’
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Managementwetenschappen