De nieuwe gebiedsontwikkeling: Crowdfunding als mogelijke strategie voor gebiedsontwikkeling

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2012-06
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Crowdfunding is medio 2004 in Amerika ontstaan. Crowdfunding is een nog relatief nieuw begrip. Door verschillende kunst- en cultuurprojecten is deze manier van investeren bekend geworden bij een groot publiek (Gids voor beleggen, n.d.). Bij veel crowdfundingprojecten worden investeerders via sociale netwerken, vooral via het internet, geworven (Agrawal, Catalini & Goldfarb, 2011; Belleflamme et al., 2011; Ordanini, Miceli & Pizzetti, 2011). Dit is niet per se het geval binnen de gebiedsontwikkeling. Huismans en De Vaan (2010) stellen in het rapport Toekomstwaarde Nu! dat investeerders onder de bewoners en gebruikers van het te ontwikkelen gebied worden geworven. In dit onderzoek wordt gekeken naar crowdfunding als mogelijke nieuwe strategie binnen de ruimtelijke ordening/gebiedsontwikkeling. De onderzoeksvraag luidt: in hoeverre kan crowdfunding als nieuwe strategie worden toegepast binnen gebiedsontwikkeling? Om deze vraag te beantwoorden, is de theorie van Innes & Booher (2002) gebruikt over collaborative planning. In deze theorie staat consensus building tussen actoren door middel van dialoog centraal. Binnen deze dialoog komen actoren samen tot overeenstemming. Volgens deze kan men door middel van dialoog en contact tussen actoren tot nieuwe ideeën en inzichten kan komen. Een mogelijke nieuw idee is crowdfunding binnen gebiedsontwikkeling.
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Managementwetenschappen