Ieder nadeel heeft zijn voordeel: positieve en negatieve framing in gezondheidscommunicatie.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2016-07-26
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Honderden studies hebben onderzocht hoe framing de overtuigingskracht van gezondheidsboodschappen beïnvloedt, maar niet eerder is onderzocht wat een combinatie van positieve en negatieve framing voor effect heeft op de persuasie van de boodschap. Dit onderzoek toetst de effectiviteit van een combinatie conditie ten opzichte van enkel positieve en negatieve framing. Daarnaast wordt getoetst of positief en negatief affect het effect van framing op de acceptatie van de boodschap, attitude en intentie mediëren. De tekst ging over de gevolgen van het (niet) eten van voldoende groente en fruit en er zijn drie condities gebruikt: positieve framing, negatieve framing en een combinatie van positieve en negatieve framing. De 192 participanten lazen een van de teksten en beantwoordden vragen over acceptatie van de boodschap, attitude, intentie, positief en negatief affect, manipulatiecheck, betrokkenheid, eetpatroon, leeftijd, geslacht. Uit de resultaten is gebleken dat een er geen significante verschillen bestaan tussen de drie condities. Er is daarom geconcludeerd dat een combinatie conditie net zo effectief is als positieve en negatieve framing. Een mogelijke verklaring is dat de participanten niet doorhadden in welke mate de tekst voor- en/of nadelen bevatte. Hoge betrokkenheid en een gezond eetpatroon verhogen daarentegen wel de acceptatie van de boodschap, attitude en intentie en vrouwen hebben een hogere attitude en intentie dan mannen. Het zou dus effectief kunnen zijn om de betrokkenheid van personen te verhogen, dit levert mogelijk een hogere acceptatie van de boodschap, attitude en intentie op.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren