Het effect van logo’s en slogans op herkenning, associaties, fit van de kernwaarden en attitude.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2015-06-01
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Volgens Van den Bosch, de Jong, en Elving (2005) is de corporate visual identity (CVI) het meest tastbare middel voor bedrijven om hun identiteit te communiceren naar haar stakeholders. Het logo is een van de meest invloedrijkste elementen binnen de CVI (Hynes, 2008). Naast het logo zijn er ook verbale componenten binnen de CVI. Een van deze componenten is de slogan. Kohli, Leuthesser en Suri (2007) beweren dat slogans net als logo’s kunnen bijdragen aan een hogere mate van herkenning, positievere associaties en gunstige attitude van stakeholders ten opzichte van de organisatie. Het doel van het onderzoek, afgeleid van de bovenstaande bewering, was om de invloed van de slogan te testen. De onderzoeksvraag luidde als volgt: “In hoeverre hebben de slogan en het logo invloed op de herkenning, associaties, fit van de kernwaarden en attitude?”. Een experiment werd opgezet waaraan Nederlandse participanten hebben deelgenomen. De participanten werden onderverdeeld in twee groepen. Één groep kreeg alleen logo’s te zien en de andere groep logo’s met slogans erbij. De gebruikte logo’s en slogans in dit onderzoek waren van de organisaties Puma, Nike en Adidas. Er is onderzocht of de slogan een positief effect had op de herkenning van het logo, de herkenning van de organisatie, logo attitude en merk attitude. Daarnaast werd onderzocht of de slogan een positief effect had op de fit tussen de merkassociaties en de authentieke kernwaarden. De authentieke kernwaarden werden ook expliciet aan de participanten voorgelegd om de fit met de organisatie te beoordelen. Uit het onderzoek is gebleken dat het effect van de slogan op de bovengenoemde afhankelijke variabelen over het algemeen niet significant is. De resultaten kunnen de invloed van de slogan niet bevestigen. Er is meer onderzoek nodig naar het effect van slogans op bovengenoemde afhankelijke variabelen.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren