Strijd om het Scherm

de lange weg naar verwezenlijking van legale commerciéle televisie in

Nederland

Pieter de Wit
S4825217
augustus 2017

docent: dr. Wim de Jong



Inhoud

Inleiding

Hoofdstuk 1: Van maatschappelijk debat tot politieke patstelling
Hoofdstuk 2: Legale commerciéle televisie: het is zover!
Hoofdstuk 3: Publiek en Commercieel naast elkaar

Conclusie

Literatuur

Bronnen

11
25
34
39
42
44



Inleiding

'De enige conclusie, welke (...) getrokken kan worden is deze: de televisie blijven geheel vrij
van commerciéle invloeden 6f de televisie worden uitsluitend op commerciéle basis
geéxploiteerd, met alle gevolgen van dien. Een tussenweg is er niet. In het laatste geval zal
men er van af moeten zien, het machtige medium dat televisie heet een grotere rol toe te
kennen dan die van nationale babysitter voor volwassenen. Daarbij wordt dan aanvaard, dat

weinigen rijk worden van de geestelijke armoede van velen."

Bovenstaand citaat verwoordt de stelling mening van de Katholieke Radio & TV gids ten aanzien
van commerciéle televisie in 1957. Zestig jaar later is het verwonderend en licht ironisch om dit te
lezen, aangezien Nederland inmiddels al meer dan 25 jaar een televisiebestel hebben dat bestaat uit
publieke en commerciéle netten. Inmiddels wordt het bestaansrecht van commerciéle televisie
nauwelijks nog betwist. Tegenwoordig is juist het aantal publieke netten onderwerp van discussie.
Deze scriptie gaat over de lange ontstaansgeschiedenis van commerciéle televisie in Nederland.
Decennia lang was commerciéle televisie een heet hangijzer in de Nederlandse politiek. De kwestie
over commerciéle televisie was onderdeel van een groter maatschappelijk en politiek debat over het
omroepbeleid, waarin de politiek zoeken was in vormgeving, hervorming en leiding van het

televisiebestel.

Er is veel onderzoek gedaan naar de geschiedenis van televisie en het omroepbeleid in Nederland.
De literatuur over het onderwerp van deze scriptie is grofweg verdeeld over twee subdisciplines
binnen de geschiedwetenschap: de mediageschiedenis en de politieke geschiedenis.
Mediageschiedenis wordt vaak gezien als het deelgebied binnen de cultuurgeschiedenis dat zich
richt op de geschiedenis van radio, televisie, gedrukte pers en journalistiek. Mediageschiedenis kan
echter niet enkel als onderdeel van cultuurgeschiedenis worden gezien, aangezien in
mediageschiedenis ook vaak elementen van politieke geschiedenis en maatschappijgeschiedenis

zijn terug te vinden.

Een voorbeeld van cultuurhistorisch werk over televisie is De Kwetsbare Kijker van Vincent Crone,
universitair docent Media- en Cultuurwetenschappen aan de Universiteit Utrecht.? Hij duidt in mijn

boek verschillende perioden van de televisiegeschiedenis en gaat voornamelijk in op de sociaal-

! G.H. van Beek, Commerciéle Televisie. Overdrukken uit de Katholieke Radio & Televisiegids van 3, 10, 17
en 24 maart 1957 (Amsterdam 1957) p. 12.
2 V. Crone, De Kwetsbare Kijker. Een culturele geschiedenis van televisie in Nederland (Amsterdam 2007).



maatschappelijke invloed die televisie op kijkers heeft. Het boek is zeer nuttig voor eenieder die
zich in televisiegeschiedenis gaat verdiepen. Het geeft veel inzicht over de positie van televisie in
de samenleving en de manier waarop daar door verschillende groepen (in verschillende tijden) over
wordt gedacht. Hoewel het proefschrift van Crone er niet direct over gaat, leert het wel begrijpen
waarom invloed in het televisiebestel in de loop van de geschiedenis voor verschillende spelers —
ideologische stromingen, bedrijfsleven, omroepen — zo belangrijk was en is. Crone onderzoekt de
wijze waarop over de rol van televisie in de samenleving is gediscussieerd in kranten en
tijdschriften. Hij plaatst de manier waarop in verschillende tijden tegen het fenomeen televisie werd
aangekeken in de historische context. Verreweg de belangwekkendste analyse van Crone gaat over
de rol van macht in het publieke debat over televisie in heden en verleden. Macht creéert de kennis
en opvattingen die er leven over televisie.® In de wijze waarop in heden en verleden in Nederland

tegen televisie werd aangekeken is volgens Crone de Kwetsbare Kijker het dominante discours.

‘Televisie is machtig. Daarom kan het de kijker corrumperen en is de kijker kwetsbaar (...)
Echter, de macht van het medium kan ook ten goede worden aangewend waardoor televisie

juist de Verlichter kan zijn."

Crone vat in bovenstaand citaat het centrale thema van maatschappelijke en politiek-ideologische
discussies over televisie in heden en verleden samen.

Crone richt zich in zijn proefschrift op de wijze waarop in de maatschappij tegen televisie
werd en wordt aangekeken. Huub Wijfjes heeft zich ook op cultuurhistorische wijze met
televisiegeschiedenis beziggehouden, maar zijn werk is grotendeels anders van aard. Wijfjes is de
bekendste mediahistoricus van Nederland en heeft talloze boeken en artikelen geschreven over
radio, televisie, kranten en journalistiek in binnen- en buitenland. In dit literatuuroverzicht worden
de meest interessante met betrekking tot het onderwerp van deze scriptie besproken.

In 1994 verscheen het boek Omroep in Nederland, waarvoor Wijfjes de meeste
hoofdstukken schreef en de redactie voerde over het boek. Het lijvige werk is een toegankelijk en
gestructureerd overzicht van de omroepgeschiedenis in Nederland. Binnen de mediageschiedenis
geldt het als een standaardwerk. Wijfjes gebruikt de politieke geschiedenis voornamelijk om
veranderingen in de televisieprogrammering te verklaren. De politieke geschiedenis staat daarmee
vaak in dienst van de culturele geschiedenis van televisie. Wijfjes legt de nadruk op de complexiteit

van de omroepgeschiedenis. Waar in het boek wordt geschreven over commerciéle televisie staat de

% Ibidem, 241.
* Ibidem, 199.



machtspositie van de verzuilde omroepen centraal. Die machtspositie heeft er mede toe geleid dat
de komst van commerciéle televisie keer op keer werd geblokkeerd of vertraagd. Aan de relaties
tussen omroepen en politieke partijen wordt in het boek relatief weinig aandacht besteedt. Relatief
veel aandacht gaat uit naar commerciéle initiatieven voor commerciéle televisie. Die initiatieven
worden in het boek ook aangedragen als een van de belangrijkste krachten bij het creéren van wet-
en regelgeving aangaande commercie en televisie in de jaren zestig en tachtig.

Een ander werk van Huub Wijfjes is de zogenaamde biografie van de VARA.® De rode
draad die Wijfjes in het boek behandelt is de 'voortdurende spanning tussen het belijden of
uitdragen van een boodschap en het tegelijkertijd bedienen van een groot publiek.”” De geschiedenis
van de VARA wordt in het boek chronologisch behandeld. De verankering van de VARA in de
socialistische zuil komt veelvuldig aan bod en vanuit dat licht wordt ook de relatie tussen VARA en
PvdA besproken.

Omdat slechts de socialistische politieke kant van het verhaal wordt belicht, komt Wijfjes in het
boek niet tot stevige analyses van de geschiedenis van het omroepbeleid. Dat is ook niet de
bedoeling van het boek. Wel is het boek een gedetailleerde duiding van de relatie tussen
socialistische politici en de VARA en de verankering van die relatie in de zuil. Begrip van die
situatie is bij het analyseren van historisch televisiebeleid zeer nuttig.

In 2012 voerde Wijfjes samen met historici Bert Hogenkamp en Sonja de Leeuw de reactie
over het boek Een eeuw van beeld en geluid.® In dit boek wordt de output van radio en televisie
bestudeerd. De langetermijnontwikkelingen in het programma-aanbod vormt de kern, waarbij
verschillende genres — zoals het journaal, het interview, drama en sportprogrammering — worden
geanalyseerd. De belangrijkste boodschap die de schrijvers willen geven is dat dit soort 'empirische
bestudering van het verleden van radio en televisie' nog in de kinderschoenen staat.® Wijfjes,
Hogenkamp en De Leeuw koppelen ook verschillende disciplines aan elkaar. Media- en
communicatiewetenschapper Eggo Miiller schreef een hoofdstuk waarin hij de periode van de
opkomst van commerciéle omroep in Nederland analyseert. Hierin brengt Muller onder andere naar
voren dat technische ontwikkelingen sterk bepalend waren en zijn voor veranderingen in het

televisiebestel.*®

> bidem, 359.

® Wijfjes, VARA. Biografie van een omroep (Amsterdam 2009).

" Ibidem, 15.

8 B. Hogenkamp, S. de Leeuw, H. Wijfjes (red.), Een eeuw van beeld en geluid. Cultuurgeschiedenis van
radio en televisie in Nederland (Hilversum 2012).

® Ibidem, 11.

1% |bidem, 312-313.



Naast de cultuurhistorische of mediahistorische geschiedschrijving over radio, televisie en
omroepen, is er de meer politiek historische literatuur. Bestuurskundige Peter de Goede heeft daar
een belangrijke bijdrage aan geleverd. In 1990 schreef hij een artikel over de politieke situatie
rondom het omroepbeleid in de jaren zestig.** Dat artikel is in zekere zin een voorschot op zijn
proefschrift Omroepbeleid met en tegen de tijd.'> Hoewel De Goede bestuurskundige is, is zijn boek
toch het beste te rekenen tot de politiek historische geschiedschrijving van het Nederlandse
omroepbeleid. Uit zijn focus op beleid en overheid klinkt zijn bestuurskundige achtergrond door. In
het boek worden de vraagstukken van het omroepbeleid steeds vanuit overheidsperspectief bekeken.
Het is een uiterst nauwkeurige documentatie van de politieke processen. Verklaringen voor
veranderingen in bijvoorbeeld het omroepbeleid ten opzichte van commerciéle televisie in de jaren
tachtig zoekt De Goede voornamelijk in veranderende politieke opvattingen.** Aan het einde van
zijn boek geeft De Goede een bestuurskundige analyse van de organisatiestructuur van het
omroepbestel.**

Parlementair historicus Peter van der Heiden heeft ook een belangrijke bijdrage geleverd aan
de politieke geschiedschrijving van omroepkwesties. In 2000 verscheen van zijn hand een artikel
met de ondertitel: vijftig jaar parlementaire bemoeienis met de televisie.” Van der Heiden beschrijft
de parlementaire processen in de jaren zestig en tachtig op het gebied van omroepbeleid. Daarbij
gaat veel aandacht uit naar de standpunten die partijen en soms afzonderlijke politici innamen.
Volgens Van der Heiden konden de verzuilde omroepverenigingen tot eind jaren tachtig hun
monopoliepositie behouden dankzij de sterke binding met de eveneens verzuilde politieke
partijen.’®

Van der Heiden heeft in 2010 de politieke situatie rondom het omroepbeleid in de jaren
zestig nader geanalyseerd.'” Hij komt tot de conclusie dat het omroepbeleid het gevoeligste
politieke onderwerp in de jaren zestig was en leidde tot zware Kamerdebatten, kabinetscrises en

ingewikkelde kabinetsformaties. Wederom is de conclusie dat verzuilde partijen de belangen van de

1P, de Goede, 'Commerciéle omroep en de val van het kabinet-narijnen in 1965', in Jaarboek
Mediageschiedenis 2 (Amsterdam 1990) 187-216.

2p_ de Goede, Omroepbeleid met en tegen de tijd. Interacties en instituties in het Nederlandse omroepbestel
1919-1999 (Amsterdam 1999).

'3 |bidem, 120-121.

' Ibidem, 237-246.

15p_van der Heiden, 'Uniek in de wereld, maar wel veel gezeur' in: C. van Baalen, W. Breedveld, J.
Brouwer, J. Ramakers, W. Secker (red.), Jaarboek Parlementaire Geschiedenis 2000 (Den Haag 2000) 96-
114,

' Ibidem, 110.

7P, van der Heiden, 'Opgewarmde hutspot met onverteerbare brokken' in: P. van der Heiden, A. van Kessel
(red.), Rondom de Nacht van Schmelzer. De kabinetten-Marijnen -Cals en -Zijlstra 1963-1967 (Nijmegen
2010) 149-174.



verzuilde omroepen dienden. *® Voor de invloed van buiten-parlementaire spelers in het politieke
debat over het omroepbeleid heeft VVan der Heiden minder oog. Van der Heiden heeft als bedoeling
de politiek-ideologische strijd die gevoerd werd over het omroepbeleid in de jaren zestig te
schetsen. Dat doet hij helder en secuur, maar over het ontstaan van verschillende fases in het
politieke debat wordt niet veel duidelijk. Over buiten-parlementaire impulsen van commerciéle
spelers bijvoorbeeld die het politieke debat aanzwengelden zegt Van der Heiden vrij weinig.

Ook in meer algemenere parlementair-historische literatuur over Nederland is er aandacht
voor de omroepkwestie. De historici Jac Bosmans en Alexander van Kessel behandelen
bijvoorbeeld de kabinetscrisis die voortkwam uit hevige politieke discussie over het omroepbeleid
in hun boek Parlementaire geschiedenis van Nederland.™® Opmerkelijk is dat voor het
omroepbeleid in de jaren tachtig in hun boek nauwelijks aandacht is. Dat is vermoedelijk te
verklaren doordat in de jaren zestig het omroepbeleid voor heftigere parlementaire strijd zorgde en
zelfs het bestaan van kabinetten in gevaar bracht. In de jaren tachtig lag het omroepbeleid ook
politiek gevoelig, maar er was geen serieuze dreiging dat er een kabinet over zou vallen. Bovendien
hadden kabinetten in de jaren tachtig andere zaken — economische tegenspoed en verslechterende
overheidsfinancién — aan het hoofd en kon met zich geen kabinetscrisis over het omroepbeleid
veroorloven.

In de besproken literatuur valt op dat de kwestie over commerciéle televisie doorgaans
wordt behandeld in de bredere context van het totale omroepbeleid. Dat is begrijpelijk, want de
kwestie over commerciéle televisie was een groot onderdeel in het maatschappelijke en politieke
debat over de inrichting van het televisiebestel. Naast historische literatuur is er ook juridische
literatuur verschenen — vooral begin jaren negentig — over het omroepbeleid. Deze studies zijn voor
deze scriptie minder bruikbaar, aangezien zij zich focussen op technische wetsdetails en de
uitwerking ervan. Wie meer te eten wil komen over de motieven van spelers in het krachtenveld van
het omroep en de invloed die buitenparlementaire krachten hadden, kan met juridische literatuur
niet uit de voeren.

De verschillen tussen de verschillende soorten literatuur zijn wat arbitrair. De bestaande
literatuur biedt veel handvatten voor een onderzoek naar de verwezenlijking van commerciéle
televisie in Nederland, maar er blijven ook zaken minder belicht. In de literatuur wordt de
buitenparlementaire maatschappelijke discussie over commerciéle televisie wel aangestipt, maar het
krachtenveld waarbinnen deze maatschappelijke discussie plaatsvond komt lang niet altijd goed

naar voren. Er liggen kansen om naast het politiek-ideologische debat meer aandacht te besteden

8 1bidem, 172.
9. Bosmans, A. van Kessel, Parlementaire geschiedenis van Nederland (Amsterdam 2011) 110-112.



aan de vele verschillende spelers in het krachtenveld — onder andere bedrijven, dagbladen, Kamers
van Koophandel — waarbinnen het maatschappelijk debat over commerciéle televisie werd gevoerd.

In deze scriptie is de politieke verwezenlijking van commerciéle televisie het
hoofdonderwerp, met aandacht voor zowel het politiek-ideologische debat en de spelers in het
krachtenveld in de kwestie rondom commerciéle televisie. In deze scriptie wordt chronologisch toe
gewerkt naar het moment dat legale commerciéle televisie in Nederland werd gerealiseerd, eind
jaren tachtig. Daarbinnen ligt de focus op de standpuntbepaling en standpuntveranderingen van
politieke stromingen en partijen in dit lange proces. In deze scriptie staat de volgende hoofdvraag
centraal: hoe is het verschil in politieke welwillendheid ten aanzien van commerciéle televisie
tussen de jaren zestig en jaren tachtig te verklaren?

De periodes jaren zestig en jaren tachtig hebben met elkaar gemeen dat er sprake was van
een zeer sterke lobby voor commerciéle televisie. Dat komt veelvuldig in de literatuur aan bod. Het
verschil is dat de jaren zestig eindigen zonder legale commerciéle televisie in Nederland en dat de
lobby er in de jaren tachtig wel in slaagde om legale commerciéle televisie te bewerkstelligen.
Waarom het in de jaren zestig niet lukte en in de jaren tachtig wel blijft in de literatuur vaak wat
vaag. Door de politieke en maatschappelijke discussies over commerciéle in een bredere politieke
context te plaatsen, kan een bijdrage aan de stand van het onderzoek worden geleverd. Kernpunt
van deze scriptie is dus de zoektocht naar een verklaring voor het genoemde verschil tussen jaren

zestig en tachtig.

Bij het beantwoorden van deze onderzoeksvraag is zorgvuldig gekozen literatuur en bronmateriaal
van essentieel belang, naast het gebruik van verschillende soorten literatuur over het onderwerp.
Onderdeel van het bronmateriaal zijn de handelingen van de Tweede Kamer. Die zijn van belang bij
het analyseren van het verloop van de politieke strijd rondom commerciéle televisie. Nadeel van dit
bronmateriaal is dat de handelingen vaak neerkomen opeen publieke uiting van standpunten, maar
dat er ook gedachtegangen en motieven onbesproken blijven. Wie bijvoorbeeld relevante informatie
zoekt over de hechte verwevenheid van politieke partijen en omroepen heeft aan de handelingen
niet zoveel. Publicaties van omroepen, politieke partijen en zo hier en daar het bedrijfsleven geven
veel meer informatie over het krachtenveld rondom het omroepbeleid. Met name publicaties van
politieke partijen of commerciéle spelers geven informatie over (de veranderingen in) standpunten
binnen politieke partijen en stromingen. In de besproken literatuur is van dit soort bronmateriaal
vaak veel minder gebruik gemaakt dan van de handelingen van de Tweede Kamer. Door goed
gebruik te maken van de reeds aanwezige documentatie van het politieke proces kan iets aan de
stand van het onderzoek worden toegevoegd door ook bij het bronmateriaal te focussen op
standpuntbepaling, standpuntverandering en invloed van de verschillende spelers in het



krachtenveld rondom de kwestie van commerciéle televisie. De grens tussen literatuur en bronnen is
soms lastig aan te geven. In deze scriptie is contemporaine literatuur vaak een bron, aangezien het
informatie verschaft over de tijd van de bron zelf. Daarom wordt bij de literatuurlijst en
bronvermelding aan het eind van deze scriptie en strikte scheiding aangehouden tussen literatuur en
bronnen, zodat daar altijd te checken is of er sprake is van informatie uit literatuur of uit een bron.
Helaas is het door de beperkte tijd die staat voor deze scriptie niet mogelijk om onderzoek te doen
naar de manier waarop sleutelfiguren de wordingsgeschiedenis van commerciéle televisie hebben
beleefd. Dat zou kunnen door eventuele persoonlijke documentatie te bestuderen of interviews te
houden. Dat zou nog meer inzicht bieden in de soms ondoorgrondelijke wegen van het krachtenveld

van de omroepgeschiedenis.

Om langs een gestructureerde weg tot een antwoord op de hoofdvraag te komen, kent deze scriptie
een indeling in drie hoofdstukken. Deze indeling is hoofdzakelijk chronologisch en behandelt
verschillende fases in de politieke verwezenlijking van commerciéle televisie.

In het eerste hoofdstuk wordt stilgestaan bij opinievorming van politieke partijen over
vraagtukken rondom commerciéle televisie. Daarbij komt het debat naar voren dat zowel in de
omroepwereld als in de politiek werd gevoerd. De deelvraag in het eerste hoofdstuk luidt: welke
standpunten ontwikkelden de grote politieke stromingen vanaf eind jaren vijftig over commerciéle
radio en televisie en welke spelers in het krachtenveld van omroeppolitiek speelden daarbij een rol?
Dit hoofdstuk loopt door tot de invoeringen de omroepwet eind jaren zestig.

In de jaren zeventig verschuift de kwestie over commerciéle televisie politiek gezien wat
meer naar de achtergrond. In de jaren tachtig wordt het mogelijk om, door middel van de
zogenaamde U-bochtconstructie (via een buitenlandse licentie) commerciéle televisie uit te zenden
in Nederland. Later kan dat ook via een Nederlandse vergunning. In hoofdstuk 2 wordt aandacht
besteed aan de politieke processen in de jaren tachtig die commerciéle televisie in Nederland
mogelijk maakten. Daarbij komen ook de problemen aan bod die commerciéle spelers ondervonden
met (een gebrek aan) wet- en regelgevend; de politiek liep nogal eens achter de feiten aan. In het
tweede hoofdstuk worden de politieke ontwikkelingen rondom de kwestie over commerciéle
televisie ook geplaatst in de context van bredere politieke ontwikkelingen in de jaren tachtig. In dit
hoofdstuk staat de volgende deelvraag centraal: hoe verliep het politieke proces in de jaren tachtig
dat leidde tot legale commerciéle televisie in Nederland en wat was daarbij de rol van (particuliere)
spelers?

De komt van commerciéle televisie heeft niet alleen een uitbreiding in het televisielandschap
opgeleverd, maar veranderde ook de manier waarop tegen televisie werd aangekeken, ook bij de

publieke omroep. Sinds de verankering van commerciéle zenders in het Nederlandse televisiebestel
9



heeft de publieke omroep een concurrentiestrijd te voeren. Dat heeft invloed gehad op de werkwijze
van de publieke omroep en de manier waarop de overheid daar beleid op moest ontwikkelen. In het
derde hoofdstuk — dat min of meer de functie heeft van epiloog — wordt gekeken naar de wijze
waarop politieke partijen aankeken tegen de vorming van dit beleid. In dit laatste hoofdstuk luidt de
deelvraag als volgt: welke gevolgen had de komst van commerciéle televisie voor het beleid dat
politieke partijen ontwikkelden ten aanzien van het Nederlandse televisiebestel? In dit hoofdstuk

komt ook de huidige stand van zaken in het politieke debat over het omroepbeleid aan de orde.

10



Hoofdstuk 1: Van maatschappelijk debat naar politieke patstelling
het maatschappelijk en politieke debat over commerciéle televisie van de jaren vijftig tot en

met zestig

In dit hoofdstuk staat de maatschappelijke en politieke discussie centraal die vanaf de jaren vijftig
gevoerd werd over commerciéle televisie en in de jaren zestig tot een politiek hoogtepunt kwam.
Het hoofdstuk begint met een zeer beknopte omroepgeschiedenis van radio en televisie, aangezien
enige basiskennis over (het ontstaan van) het omroepstelsel in Nederland van belang is bij het
doorgronden van het maatschappelijke en politieke debat over commerciéle televisie. De deelvraag
die in dit hoofdstuk centraal staat luidt als volgt: welke standpunten ontwikkelde de grote politieke
stromingen vanaf eind jaren vijftig over commerciéle televisie en welke spelers in het krachtenveld

van omroeppolitiek speelden daarbij een rol?

Omroepen: strijd vanaf het begin
In 1919 werd de eerste Nederlandse radiozender gelanceerd door de Nederlandsche Radio
Industrie. In de jaren twintig volgden er nog enkele zenders. De motieven van de oprichters waren
voornamelijk commercieel van aard; de radiozenders moesten de verkoop van radiotoestellen
stimuleren. De zenders waren doorgaans geen lang leven beschoren en in 1925 bleef er één over,
die van de Nederlandse Seintoestellen Fabriek (NSF). Vanuit verschillende ideologische
achtergronden werden omroepverenigingen opgericht zoals de NCRV, de KRO en de VPRO. De
AVRO was van de NSF zelf en had geen specifieke binding met een religieuze op politieke
stroming. Aangezien de omroepverenigingen niet beschikten over eigen zendmachtigingen — die
waren nodig om zelfstandig te kunnen uitzenden vanaf een eigen zender — kochten zij zendtijd in bij
de NSF.?°

Door de beperkte beschikbaarheid van etherfrequenties kon niet zomaar iedereen een plek
op de ether verwerven. De overheid zag zich genoodzaakt om de toewijzing van frequenties en
zendtijd te gaan reguleren; de radioraad zou daarover beslissen.?* Er lag een keuze tussen grofweg
twee systemen voor het inrichten van het radiobestel. Er gingen stemmen op die pleitten voor het
oprichten van één nationale omroep, daarnaast waren er veel pleitbezorgers van een bestel dat zou
bestaan uit verschillende omroepen die een grote mate van onafhankelijkheid zouden genieten. In
1930 werd de beschikbare zendtijd verdeeld met het Zendtijdbesluit. Daarmee zegevierde het idee

waarin verschillende omroepen — die particuliere initiatieven waren — door de overheid zendtijd

20 De Goede, Omroepbeleid met en tegen de tijd, 49-50
?! |bidem, 55.

11



kregen toegewezen.?? Dat de uiteindelijke keuze viel op een gedifferentieerd omroepbestel kwam
voornamelijk door de invloed die de confessionele omroepen hadden bij hun politieke evenbeelden,
de confessionele partijen. Die partijen zagen geen heil in een nationale omroep, omdat dat zou
betekenen dat ze invloed zouden moeten inleveren.?® Bij de AVRO was men niet blij dat er geen
nationale omroep kwam. Als kind van de NSF beschikte de AVRO over veel zendtijd en werd wel
eens als toekomstige nationale omroep bestempeld. Het Zendtijdbesluit hield in dat de AVRO de
helft van de zendtijd in te leveren ten gunste van andere omroepen.? Protest van honderdduizend
AVRO-sympathisanten in Den Haag mocht niet baten.”” De AVRO degradeerde tot een min of
meer gewone omroep, al had zij in tegenstelling tot KRO, NCRV en VARA geen binding aan een
religieuze of ideologische stroming. Het Zendtijdbesluit van 1930 legde de basis voor een
omroepbestel dat het radio- en later ook televisiebestel zou bepalen, in ieder geval tot de nieuwe
Omroepwet die eind jaren zestig tot stand kwam.?®

Na de Tweede Wereldoorlog leefde de discussie over de inrichting van het radiobestel weer
op. De omroepen stonden klaar om weer op de oude weg verder te gaan maar voorstanders van een
nationale omroep zagen hun kans schoon. Onder andere minister-president Willem Schermerhorn
pleitte voor een nationale televisiebestel waarin de overheid een grotere rol zou spelen.?” De VPRO
was van mening dat de overheid de samenleving op cultureel gebied moest stimuleren en zag één
nationale omroep als het middel om dit doel te bereiken. Ook de meerderheid van het kabinet van
minister-president Schermerhorn was voorstander van een nationale omroep.?® Tot een doorbraak
kwam het echter niet, met als belangrijkste reden dat de omroepen KRO, VARA, NCRV en
inmiddels ook de AVRO hun sterke onafhankelijke positie van voor de oorlog niet wensten af te
staan en daarin werden gesteund door groeiende ledenaantallen, wat aantoont dat het

omroepbestel.?*

Televisiebesluit
Bij het ontstaan van een televisiebestel was er van het begin af aan sprake van overheidsbemoeienis.
In de begintijd was de gang van zaken vergelijkbaar met hoe het eerder bij de radio was verlopen.

De overheid zag het als haar taak om de ook bij de televisie schaarse etherfrequenties en zendtijd te

22 3. Schuit, Publieke omroep. Hoezo publiek? (Amsterdam 1993) 13.

2 Wijfjes, Omroep in Nederland, 49-50.

2 De Goede, Omroepbeleid met en tegen de tijd, 54.

* |bidem, 57.

26 Wijfjes, Omroep in Nederland, 50-51.

27p, |denburg en Th. Ruigrok, De visie van de pers op commerciéle omroep in Nederland. Deel 1: 1951-
1991: Van Rem-eiland tot RTL4 (Den Haag 1991) 14.

28 N. van Eijk, Een nieuw televisiebestel: Europa, technologie en de markt maken ook in Nederland een
einde aan het omroepmonopolie (Den Haag 1990) 15.

2 Wijfjes, Omroep in Nederland, 58.

12



verdelen. Op 2 oktober 1951 was de eerste Nederlandse televisie-uitzending een feit. De
zendmachtiging was in handen van de Nederlandse televisiestichting (NTS), waarin vijf radio-
organisaties samenwerkten. Deze zendmachtiging werd verscheidene malen verlengd, tot het
Televisiebesluit van 1956.%°

Met het Televisiebesluit kreeg het omroepbestel zijn min of meer definitieve structuur.®! De
zendtijd werd verdeeld over KRO, NCRV, VARA, VPRO én de NTS. De laatstgenoemde kreeg
maximaal de helft van de zendtijd te beschikking om gezamenlijk programma'’s uit te zenden, die in
feite werden gemaakt door de eerder genoemde omroepen. Het televisiebestel was in feite een
replica van het omstreden radiobestel. De weg naar het Televisiebesluit verliep niet zonder slag of
stoot. In de jaren ervoor gingen stemmen op om de televisie juist niet in te richten naar model van
het radiobestel, maar om te komen tot een nationaal omroepbestel zonder verzuilde
omroepstructuur. Nadat die discussie met het televisiebesluit werd beslecht, werd het al dan niet
toelaten van commercie tot het radio- en televisiebestel tot het voornaamste twistpunt in de

maatschappelijke en politieke debatten over radio en televisie.

Nota Inzake Reclametelevisie (1961)
Het debat over televisiereclame — in die tijd veelal reclametelevisie genoemd — ontstond in de
tweede helft van de jaren vijftig en was in het begin vrij theoretisch van aard. Het was wachten tot
hierover ook een politiek debat zou losbarsten in politiek Den Haag. Dat gebeurde in 1959, toen de
eerste regering sinds de Tweede Wereldoorlog zonder socialistische ministers liet weten in principe
voor televisiereclame te zijn. Vier partijen meldden zich om de reclameboodschappen in de
toekomst te gaan verzorgen, waaronder de NTS. In de dagbladen Trouw, De Volkskrant en
Algemeen Handelsblad werd niet enthousiast gereageerd; deze kranten waren tegen
televisiereclame. Zij vonden commerciéle televisie een bedreiging voor het verkondigen van goede
maatschappelijke en culturele boodschappen via de publieke omroep. Ook waren zij bang
inkomsten uit reclame mis te lopen, omdat de televisie voor adverteerders interessanter zou zijn.*
In 1961 zetten de staatssecretarissen Ynso Scholten (CHU) van Onderwijs, Kunsten en
Wetenschappen en Gerard Veldkamp (KVP) het kabinetsstandpunt kracht bij door de zogenaamde
Nota Inzake Televisiereclame bij de Tweede Kamer in te dienen.

% De Goede, Omroepbeleid met en tegen de tijd, 62-63.

%1 J. Pelle, Juridische marges voor het Nederlandse omroepbeleid (Zwolle 1993) 3.

%2 De Goede, Omroepbeleid met en tegen de tijd, 6

% |denburg en Ruigrok, De visie van de pers op commerciéle omroep in Nederland. Deel 1: 1951-1991, 23.

13



'Doeltreffende en verantwoorde reclame (...) is economisch van positieve betekenis.
Dit brengt mede dat slechts op grond van zeer zwaarwichtige redenen van algemeen
belang de voortschrijdende ontwikkeling op het gebied van de reclame, zoals die tot
uitdrukking komt in het gebruiken van telkens nieuwe media (zoals ook de televisie)

zou mogen worden tegengegaan.’®*

De staatssecretarissen bepleitten televisiereclame door de economische voordelen ervan te
benoemen en weerlegden in de nota de bezwaren die leefden tegen televisiereclame.
Televisiereclame betekende voor de staatssecretarissen niet dat het reeds bestaande televisiebestel
werd aangepast. De bedoeling was om naast de bestaande omroepstructuur andere partijen toegang
te geven tot de ether om reclameboodschappen uit te zenden.*

Enkele dagbladen toonden zich niet gelukkig met de nota van Scholten en Veldkamp. Als
reclame op televisie mogelijk zou worden, bedreigde dat direct de advertentie-inkomsten van de
kranten. In commentaren richtte de confessionele pers zich echter voornamelijk op bewaren van
levensbeschouwelijke aard. De ideeén van Scholten en Veldkamp bedreigden volgens De
Tijd/Maasbode wel degelijk het bestaande televisiebestel en volgens Trouw zou het de weg
vrijmaken voor een nationaal televisiebestel zonder de verzuilde omroepen. De Volkskrant sprak
steun uit voor de ideeén van de staatssecretarissen, omdat via Duitse televisie — waar
televisiereclame wel was toegestaan — de Nederlandse kijker al werd bereikt. VVolgens De
Volkskrant zou het beter zijn als het Nederlandse bedrijfsleven een eigen markt voor
televisiereclame zou krijgen. In De Telegraaf en NRC werd ronduit enthousiast gereageerd. Zij
zagen in de nota een grote stap vooruit op weg naar commerciéle televisie, dat volgens beide
kranten een goede stimulans voor de Nederlandse economie zou zijn.*® Het NIPO hield een enquéte
onder burgers over commerciéle televisie: 48% van de respondenten sprak zich uit als voorstanders,
25% was tegen commerciéle televisie en 27% had over het onderwerp geen duidelijke mening. De
meeste omroepen reageerden door te stellen dat de enquéte van het NIPO geen representatief beeld
gaf.¥’

De omroepen NTS, VARA, KRO, VPRO en NCRYV reageerden op de nota van Scholten en
Veldkamp door een gezamenlijk antwoord te schrijven en toe te sturen aan de Tweede Kamer.

 Nota van de staatssecretaris van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen mr. Y. Scholten en van de
Staatssecretaris van Economische Zaken dr. G.M.J. Veldkamp inzake Reclametelevisie ingediend bij de
Tweede Kamer der Staten-Generaal op 22 februari 1961 (gedrukte uitgave).

% |bidem, 13-14.

% |denburg en Ruigrok, De visie van de pers op commerciéle omroep in Nederland. Deel 1: 1951-1991, 24-
25.

%" Ibidem, 23.

14



Hierin stelden zij dat televisiereclame het bestaande televisiebestel zou bedreigen. De omroepen
stelden dat zij in staat moesten zijn om volledig onafhankelijk programma’s te ontwikkelen. Daarbij
wilden zij zich vooral richten op het uitzenden van programma’s van maatschappelijk nut, met als
doel de bevolking te ontwikkelen. De economische argumenten die pleitten voor televisiereclame
vonden zij hieraan ondergeschikt.*®

Na de meer theoretische discussie in de jaren vijftig over commerciéle televisie, kwamen
begin jaren zestig de eerste concretere aanvallen op het monopolie van de publieke omroep. Grote
voorstander van televisiereclame was de Onafhankelijke Televisie Exploitatie Maatschappij
(OTEM), die was opgericht door verschillende grote ondernemingen zoals Douwe Egberts, Philips
en Unilever en dagbladen als het Algemeen Handelsblad en De Volkskrant.>* Deze commerciéle
partijen streefden naar commerciéle televisie in de vorm van een eigen zender waarop programma’s
en reclame te zien zouden zijn. De in de OTEM verenigde spelers waren van mening dat
televisiereclame zou leiden tot sociaal-economische vooruitgang in Nederland.*® Daarnaast was er
de combinatie van Televisie Nederland (T.V.N) en Televisie Reclame-Exploitatie (T.E.R). Ook zij
wilden een eigen zender, waarop de T.V.N programma’s zou uitzenden en de T.E.R.
reclameboodschappen zou verzorgen.** Door die scheiding hoopte de drijvende kracht achter de
combinatie, zakenman Reinder Zwolsman, op een positieve reactie vanuit de politiek op zijn
plannen.*?

Bij de T.V.N en de T.E.R wist men dat men in confessionele en socialistische kringen
overwegend afwijzend stond tegenover commerciéle televisie. Om meer sympathie voor de idee
van commerciéle televisie te wekken, werden verschillende prominente PvdA-leden benaderd om
toe te treden tot het bestuur van de T.V.N. Gerard van Walsum, namens de PvdA burgemeester van
Rotterdam, nam zitting het bestuur.** Langs die weg probeerde men in socialistische kringen
enthousiasme te creéren voor commercie in het televisiebestel. Dat werd niet door iedereen
gewaardeerd. De PvdA was tegen televisiereclame en commerciéle televisie en trok daarin samen
op met de VARA. Wim Rengelink, prominent VARA-bestuurder met sterke persoonlijke
betrekkingen met de PvdA, waarschuwde al in 1959 voor de komst van commerciéle televisie. Hij
was van mening dat televisie in dienst moest staan van de Kkijker; op televisie moesten volgens hem

educatieve en culturele programma'’s te zien zijn. Commerciéle televisie stond volgens Rengelink

3 NTS, Commerciéle televisie? Memorandum betreffende de memorie van antwoord op de nota inzake
reclametelevisie (Hilversum 1977).

% OTEM, Commerciéle televisie voor Nederland. Artikelen, commentaren, uitspraken (Den Haag 1959) 5.
0 Ibidem, 7.

*1 Van Eijk, Een nieuw televisiebestel, 15.

“2 De Goede, Omroepbeleid met en tegen de tijd, 72.

* G. van Walsum, Het televisievraagstuk in ruimer verband (Assen 1963) 13.

15



niet in dienst van de burger, maar in dienst van vermogende commerciéle partijen die andere

belangen hadden dan enkel de ontwikkeling en het welzijn van televisiekijkers.

'Het doel van de commerciéle televisie is niet de televisie zelf, nog de
televisiekijker als mens. VVoor haar is de televisie slechts middel tot
consumptiestimulering, de kijker een consument van raspasta en waspoeders.
Doel is het maken van winst. (...) Het zou naar onze mening onjuist en gevaarlijk
zijn, mede in het licht van buitenlandse ervaringen, de televisieprogramma’s te
doen verzorgen door ondernemingen, waarvan de zakelijke doelstellingen andere

zijn dan de culturele doelstellingen, die het uitgangspunt moet zijn en blijven."*

Rengelink verwoorde hiermee het algemene socialistische standpunt ten opzichte van commerciéle
televisie zoals dat binnen de VARA én de PvdA destijds leefde.* Televisiereclame zou het
kapitaalkrachtige bedrijfsleven macht verschaffen ten koste van de argeloze televisiekijker; dat
moest worden voorkomen. Dit was het kernpunt van het socialistische standpunt aangaande
commercie en televisie. De gedachte was dat de televisiekijker beschermd diende te worden tegen
grote spelers die met veel geld zendtijd — en daarmee invloed op burgers — konden kopen.
Aangezien men vermogend moest zijn om reclametijd te kopen, was dat alleen mogelijk voor
kapitaalkrachtige partijen. Deze vorm van ongelijkheid wilden de socialisten van VARA en PvdA
tegengaan.

Ook in ARP-kringen stond men huiverig tegenover de combinatie televisie en commercie.
Men was bang dat televisiereclame zou leiden tot bemoeienis van commerciéle partijen met de
programmering.“® In het televisiebestel zou in dat geval niet meer het belang van de kijker centraal
staan, maar zouden ongemerkt commerciéle belangen het bestel binnensluipen ten koste van de
daadwerkelijk taak van de omroepen: het informeren en ontwikkelen van de kijkers. Omroepen en
partijen in de confessionele zuil wilden dat de programma’s van KRO en NCRYV zich richtten op het
verspreiden van confessioneel gedachtegoed en daar ook maximale ruimte voor kregen. Men was
bang dat commerciéle invloeden die confessionele belangen zouden schaden. De huivering van
socialistische en confessionele politici ten opzichte van televisiereclame en commerciéle televisie is
— naast de besproken ideologische bezwaren — niet los te zien van de relatie tussen politieke partijen

en omroepverenigingen. Als televisiereclame zou leiden tot meer invloed van commerciéle partijen

*J. Rengelink, Commerciéle televisie: Sprong in het duister! (Hilversum 1959) 29.

> VARA, Commerciéle televisie in Nederland - ja of neen? (Hilversum 1957).

*® Anti-Revolutionaire Partijstichting, Televisie en Reclame. Nota van de Doctor Abraham Kuyperstichting
(Den Haag 1963) 27.

16



op het televisiebestel, zou dat tornen aan de vrijheid van de omroepverenigingen om hun eigen
programma’s naar wens in te richten. Een dergelijke inperking van vrijheid zou dan afbreuk doen
aan de mate waarin de zuilen in de omroepen een vrije spreekbuis tot de eigen achterban hadden.

Enthousiasme voor commerciéle televisie was er niet alleen bij partijen die in de
televisiewereld actief wilden worden. Ook commerciéle partijen die niet direct met een eigen zender
actief wilden worden in de televisiewereld zagen kansen in commerciéle televisie. Het bedrijfsleven
bundelde de krachten en probeerde de voor hen grote voordelen van televisiereclame en
commerciéle televisie bij politici onder de aandacht te brengen. Zo stuurden de Kamers van
Koophandel gezamenlijk brieven aan de Tweede Kamer waarin ze bepleitten dat televisiereclame
goed zou zijn: 'In ons stelsel van vrije concurrentie vormt de reclame immers een wezenlijk
element, waarmede zowel producent, distribuant als consument zijn gediend."*’

Dat was een heel andere visie op het televisiebestel dan de visie die bijvoorbeeld de socialisten erop
nahielden, bij hen stond voornamelijk de kijker centraal — en die diende juist beschermt te worden
tegen de belangen van de producent en distribuant. Dit maakt duidelijk dat de kwestie over
commerciéle televisie een ideologische kwestie was, waarbij de vraag was welke belangen er in het
televisiebestel moesten worden gediend.

De omroepverenigingen reageerden negatief op dergelijke pleitbezorgingen van
televisiereclame en commerciéle televisie. Daarbij trokken de omroepen gezamenlijk op in de
Federatie van Omroepverenigingen, die op haar beurt ook weer de Tweede Kamer met brieven
bestookte.*®

Het waren voornamelijk de concrete ideeén van commerciéle partijen om een
televisiezender te starten die het politieke debat over commercie in het omroepbestel naar een
nieuwe fase brachten. De Vrije Radio Omroep Nederland (VRON) — bekend als Veronica — startte
namelijk al in april 1960 met het uitzenden van radio vanaf zee. Door de populariteit van Veronica

kwamen er al snel meer zenders die vanaf zee televisie-uitzendingen maakten.*®

De politiek moest beslissen wat wel en niet gewenst was en op welke manier dat diende te worden
vastgelegd in wet- en regelgeving. Alle politieke partijen wilden zoveel mogelijk van hun
ideologische opvattingen over het televisiebestel in die wet- en regelgeving terug zien komen. Dat

wilden ook buiten-parlementaire spelers, zoals commerciéle spelers, dagbladen en omroepen.

*" Brief van Kamer van Koophandel en fabrieken voor Twente en Salland aan de Tweede Kamer (4 april
1962), in: Federatie van omroepverenigingen, Kamers van Koophandel inzake Commerciéle Televisie
(Hilversum, 1962).

“® Federatie van Omroepverenigingen, Kamers van Koophandel inzake Commerciéle Televisie (Hilversum
1962).

*Van Eijk, Een nieuw televisiebestel, 16.

17



Niet langer waren alleen de organisatiestructuur en het omroepbeleid bij de publieke omroep de
kernpunten van de discussie. De politiek stond ook voor een elementaire keuze: wel of geen
commerciéle televisie en radio?

Na de beroering waarvoor de nota van Scholten en Veldkamp had gezorgd, volgde pas in
februari 1963 een debat in de Tweede Kamer over de nota. Daarin ontkende staatssecretaris
Scholten dat hij met de nota voornamelijk de belangen van het bedrijfsleven voor ogen had.

Scholten zei het volgende

'Aan het regeringsbeleid ligt een aantal verschillende factoren ten grondslag:

1. het bevorderen van een zo goed mogelijke en zo verantwoord mogelijke televisie;
2. het belang van de kijker;

3. de vrijheid van meningsuiting;

4. het bevorderen van een tweede programma;

5. de belangen van het bedrijfsleven.'

Door dit te stellen binden de staatssecretarissen enigszins in. Hun nota had — bedoeld of onbedoeld
— bij sommigen binnen en buiten de politiek het beeld gewekt dat de staatssecretarissen
voornamelijk de commerciéle belangen van het bedrijfsleven wilden dienen. In het debat werd
duidelijk dat het kabinet niet zonder meer voor commerciéle televisie pleitte. Daarmee ging het
debat in feite over meer dan alleen het toestaan van reclameboodschappen op televisie. Politiek
gezien ging het debat over de totale inrichting van het Nederlandse televisiebestel. In het
kamerdebat van 1963 ging het er fel aan toe. De nota van Scholten en Veldkamp werd bekritiseerd
door twee van de vier regeringspartijen. Het kabinet De Quay was gevormd door de KVP, VVD,
ARP en CHU. Het overgrote deel van de KVP-fractie vond dat de staatssecretarissen in de nota te
weinig oog hadden voor de sociaal-culturele functie van televisie. Televisie moest volgens de KVP-
fractie in eerste instantie bijdragen aan de culturele en maatschappelijke ontwikkeling van het volk.
Voor reclame was eventueel wel ruimte, maar het mocht niet zo zijn dat televisie primair in dienst
stond van economische en commerciéle motieven. Voor de fractie van de ARP was het verbazend
dat de nota kwam van een kabinet dat voor het overgrote deel uit christelijke bewindspersonen
bestond. Commercie in het televisiebestel leidde volgens de ARP tot concurrentie in het televisie.
Dat bedreigde de vrijheid van omroepen en moest daarom worden tegengegaan. Niet alleen van de

coalitiefracties was er kritiek. Ook de grootste oppositiefractie, de PvdA, was — zoals verwacht —

O HTK, 1962-1963, 2406.

18



niet te spreken over de nota. De PvdA deelde de eerder genoemde opvattingen van
omroepbestuurder Rengelink.**

De economische argumentatie van de staatssecretarissen Scholten en Veldkamp kon de
Tweede Kamer uiteindelijk niet overtuigen. Daarmee bleven de economische motieven die in het
voordeel van televisiereclame spraken in de Tweede Kamer ondergeschikt aan de ideologische
argumentatie. Dit gold althans voor de confessionelen en de socialisten in de Tweede Kamer; voor
hen bleef commercie in het televisiebestel onverenigbaar met het ideale televisiebestel zoals ze dat
voor ogen hadden. Daarmee was het debat sowieso een grote teleurstelling voor voorstanders van
commerciéle televisie. Dat ging het overgrote deel van de Tweede Kamer echt nog een brug te ver.

Niet alleen commerciéle ondernemingen en organisaties en politieke partijen met een
liberale inslag stonden positief tegen commerciéle televisie. De Nota Inzake Reclametelevisie was
afkomstig van twee confessionele staatssecretarissen en De Volkskrant — bekend als katholiek
dagblad — sprak zich ook uit voor commerciéle televisie. Ook de KVP stond niet geheel
onwelwillend tegenover televisiereclame. Ook zij zagen in economische motieven het argument om
reclame op televisie toe te staan, zolang dit maar niet ten koste ging van de culturele en
maatschappelijke taken van de publieke omroep.>? De VPRO hield er min of meer dezelfde mening
op na. Zolang de vrijheid van programmering gewaarborgd bleef, zag de VPRO in televisiereclame
nieuwe mogelijkheden om het televisiebestel te financieren.>® Hierbij gingen KVP en VPRO beiden
wel uit van reclameboodschappen bij de publieke omroep en niet van nieuw op te richten zenders
die volledig in handen zouden zijn van commerciéle partijen. KVVP en VPRO gingen daarbij dus
beiden uit van een regulerende rol van de overheid bij reclame op de publieke netten, iets wat bij
volledig onafhankelijke commerciéle zenders veel moeilijk zou zijn.

Hoewel de Tweede Kamer zich in meerderheid uitsprak tegen commerciéle televisie, was er
binnen sommige partijen wel interne verdeeldheid. Toen het VVD-kamerlid Haya van Someren-
Downer een motie indiende ten gunste van commerciéle televisie, stemden naast alle 17 VVD-
Kamerleden ook 2 van de 48 leden van de PvdA, 7 van de 12 CHU-leden en 15 van de 49 KVP'ers
voor. Alle leden van de ARP, CPN, PSP en SGP stemden tegen de motie, wat het totaal aan
tegenstemmers op 96 bracht, een zeer ruime meerderheid. Belangrijkste argument daarbij was dat
commerciéle televisie afbreuk zou doen aan de cultureel-maatschappelijke ontwikkeling van de
samenleving. Commerciéle televisie bleek door het sociaal-democratische en confessionele verzet

politiek gezien niet haalbaar.>* Die impasse zou een lange tijd gaan duren, tot grote frustratie van

> De Goede, Omroepbeleid met en tegen de tijd, 72.
52 OTEM, Commerciéle televisie voor Nederland, 5.
¥ \VPRO, Reclame in de televisie? (Hilversum 1961) 5.
> De Goede, Omroepbeleid met en tegen de tijd, 73-74.

19



liberale partijen en commerciéle spelers. Volgens De Telegraaf bemoeiden de VARA, KRO en
NCRYV zich sterk met de socialistische en confessionele Kamerfracties om koste wat het kost het

verzuilde omroepbestel in stand te houden.*

Op weg naar de omroepwet

De overduidelijke parlementaire afwijzing van commerciéle televisie in 1963 leidde er niet toe dat
de voorstanders hun pogingen tot het verwezenlijken van commerciéle televisie staakten. Na de
zeezenders die radio maakten, werden er in 1964 door de Reclame-televisie Exploitatie
Maatschappij (REM) in het buitenland gekochte televisieprogramma’s uitgezonden vanaf een
booreiland in de Noordzee. Het kabinet onder leiding van minister-president Marijnen (KVP) wilde
dit tegengaan en al snel maakte de 'Wet Installaties Noordzee' een einde aan de uitzendingen vanaf
het REM-eiland.*® Dit tot ergernis van VVD-Kamerlid VVan Someren-Downer, die vond dat de
REM van grote betekenis voor het Nederlandse televisiestelsel.>’ Zij zei daarover het volgende in

De Telegraaf:

'Het komt er in feite op neer dat de drie politieke zuilenpartijen, de socialisten, de KVVP en de
ARP de omroepzenders in handen hebben en op bijna ziekelijke wijze iedereen die het niet

met hen eens is, de pas naar de ether telkens opnieuw afsnijden.'®

Dagblad Trouw steunde de regering het het REM-verbod, evenals weekblad De Groene
Amsterdammer.>® Als gevolg van het verbieden van uitzendingen vanaf het REM-eiland werd de
Televisie en Radio Omroep Stichting (TROS) opgericht. De bedoeling was in feite om, na het
stoppen van de uitzendingen vanaf het REM-eiland, een eigen plek te verwerven in het bestaande
omroepbestel. Meteen vanaf de oprichting steeg het ledenaantal explosief.”

De kwestie over televisie en commercie bleef politiek actueel ook na de parlementaire
afwijzing in 1963 actueel. Een belangrijke politieke kwestie was de mate van openheid van het
omroepbestel en de positie van de omroepverenigingen daarin. Daarmee speelde ook mee of en op
welke manier er reclameboodschappen op televisie moesten worden uitgezonden. Tijdens de

formatie van het kabinet Marijnen in de zomer van 1963 werd afgesproken dat er voor 1 juli 1965

> |denburg en Ruigrok, De visie van de pers op commerciéle omroep in Nederland, 37.

%8 Van Eijk, Een nieuw televisiebestel, 16.

> |denburg en Ruigrok, De visie van de pers op commerciéle omroep in Nederland, 67.

*8 De Goede, Omroepbeleid met en tegen de tijd, 67; het betreft hier een citaat van Haya van Someren-
Downer uit: De Telegraaf, 18 september 1964.

> |denburg en Ruigrok, De visie van de pers op commerciéle omroep in Nederland, 64.

% De Goede, Omroepbeleid met en tegen de tijd, 81.

20



duidelijkheid moest zijn over deze kwesties door een visie te vormen over de wijziging van de
omroepwet. Onder druk van de confessionele fracties beloofde het kabinet om al eerder — voor 1
maart 1965 — hun visie op een nieuwe omroepwet te geven. Reden hiervoor was dat de
confessionelen de politiek gevoelige omroepkwestie voor de verkiezingen van 1967 wilden
oplossen, om te voorkomen dat de kwestie inzet werd van de verkiezingen.®* Ook de fractieleden
van de PvdA wilden de kwestie voor de verkiezingen oplossen, omdat ook zij bang waren dat hun
omroepideeén niet populair zouden zijn bij kiezers.®* Vermoedelijk hadden ook politici de NIPO-
enquéte nog in het achterhoofd.

Het kabinet Marijnen liep echter tegen een vooruitgeschoven probleem aan. Tijdens de
formatie in 1963 was men niet verder gekomen dan een zogenaamde pacificatiecommissie te
installeren, aangezien er geen overeenstemming over de omroepkwestie kon worden bereikt. De
pacificatiecommissie kreeg als taak om een visie te vormen over het te voeren omroepbeleid.
Uiteindelijk sprak de commissie zich in het najaar van 1964 uit voor het toelaten van commercie in
het televisiebestel, namelijk door reclame toe te staan op het tweede Nederlandse televisienet. De
commissie was niet voor zelfstandige commerciéle televisiezenders.®®

Van buiten politiek Den Haag probeerden de spelers in het krachtenveld van het
televisiestelsel hun invloed te laten gelden. VVoorstanders van een nationale omroep zagen weer hun
kans schoon om (deels) een eind te maken aan het verzuilde omroepstelsel. De VPRO kwam met
het idee om voortaan de helft van de zendtijd van de publieke omroep te vullen met een nationaal
programma.® In het kabinet kwam men niet tot overeenstemming over de mate waarin commercie
toegelaten zou worden in het televisiebestel. Nadat de ministerraad negen keer over het onderwerp
vergaderde en er geen consensus kon worden bereikt, bood minister-president een paar dagen voor
de officieuze deadline van 1 maart 1965 het ontslag aan van zijn kabinet aan de koningin. In de
Kamerdebatten die volgden werd voor niemand echt helder wat er in het kabinet was misgegaan.®

In maart 1965 werd het kabinet Cals gevormd, bestaande uit bewindspersonen van de PvdA,
KVP en ARP. Dit kabinet sprak, meer dan het vorige, met één mond over het omroepbestel. Eind
mei 1965 lag er een voorstel dat in grote lijnen leek op de omroepwet zoals die in 1967 in de
Tweede Kamer zou worden behandeld. Het kabinet Cals viel, als gevolg van de nacht van
Schmelzer. Tijdens behandeling van de omroepwet was het kabinet Cals inmiddels vervangen door
het interimkabinet Zijlstra, bestaande uit KVP en ARP. Toch steunde ook de PvdA de nieuwe

%1 Bosmans en Van Kessel, Parlementaire geschiedenis van Nederland, 112.
%2 De Goede, Omroepbeleid met en tegen de tijd, 81.

% Ibidem,75-76.

% lbidem, 78.

% Bosmans en Van Kessel, Parlementaire geschiedenis van Nederland, 112.

21



omroepwet, die eigenlijk al bij de vorming van kabinet Cals was uitonderhandeld.®® De partijen
voelden tijdens die formatiebesprekingen dat er nu schot in de omroepkwestie moest komen, omdat
de politieke gevolgen anders steeds problematischer zouden worden.®” De omroepkwestie legde
veel druk op het parlement, op kabinetten en op formatiebesprekingen. Daarnaast waren teveel
spelers in het krachtenveld rondom de omroepkwestie niet gelukkig met de manier waarop tot dan
toe aan hun wensen werd voldaan en probeerden invloed te hebben op de politieke besluitvorming.

Het kabinet Cals probeerde de gemoederen te bedaren door voorstellen te doen die voor
zoveel mogelijk partijen acceptabel waren. De nieuw te ontwerpen omroepwet zou het invoeren van
reclame op televisie mogelijk maken en zou leiden tot de oprichting van de Nederlandse
Omroepstichting (NOS), min of meer als zoethoudertje voor de pleitbezorgers van een nationale
omroep. Ook regelden de voorstellen van het kabinet Cals dat nieuwe omroepverenigingen
aanspraak konden maken op zendtijd. De TROS zou hier in 1967 als eerste gebruik van maken.®
De inkomsten uit reclamegelden zouden ten goede komen aan de verzorging van de
televisieprogramma’s en de dag- en weekbladen zouden financieel worden gecompenseerd als bleek
dat hun advertentie-inkomsten hierdoor erg terug zou lopen. Daarnaast werd het televisiebestel
geopend voor niet-omroepen, zoals kerkelijke en educatieve organisaties. Ook werd besloten dat het
aantal uren televisie — destijds ongeveer vijftig uur per week — snel zou worden uitgebreid.”

Het omroepbestel werd dan wel opengebroken ten gunste van niet-omroepen, de omroepen
werden niet in hun bestaan bedreigd.” De omroepverenigingen reageerden positief op het plan dat
het kabinet Cals presenteerde. Zonder dit erg expliciet te vermelden, bleek wel dat zij opgelucht
waren dat er aan hun positie niet al te veel werd getornd. De zogenaamde commerciélen, zoals
T.V.N. en TROS waren minder enthousiast, aangezien uit de voorstellen van het kabinet Cals in
1965 duidelijk werd dat de nieuwe omroepwet het omroepstelsel niet volledig zou openbreken ten
gunste van commerciéle partijen.”* Ook de VD was ontevreden; het voorstel ging haar niet ver
genoeg. Hoewel VVVD-Kamerlid Someren-Downer zich eerst nog voor het voortbestaan van de
omroepen — naast commerciéle zenders — had uitgesproken, presenteerde de VDD na de
regeringsverklaring van het kabinet Cals een plan waarin de omroepen juist wel dienden te
verdwijnen. De verzuiling van de omroepen vond de VVD achterhaald; omroepen stonden te veel in
dienst van de eigen zuil en streefden niet in voldoende mate naar een breder publiek. Zo schreef het

hoofdbestuur van de VVD: 'Naast de praatjes voor eigen parochie zal er meer ruimte gemaakt

% De Goede, Omroepbeleid met en tegen de tijd, 91.

°” Idenburg en Ruigrok, De visie van de pers op commerciéle omroep in Nederland, 100.
% Van Eijk, Een Nieuw televisiebestel, 16-17.

% Idenburg en Ruigrok, De visie van de pers op commerciéle omroep in Nederland, 101.
° De Goede, Omroepbeleid met en tegen de tijd, 93.

" Ibidem, 102-103.

22



moeten worden voor de politieke discussie tussen politici van verschillende opvattingen.'” Binnen
een nieuw te vormen nationale omroep zou de overheid zich niet met het programmabeleid moeten
bemoeien en enkel de taak hebben om de beperkte ruimte in de ether voor zowel radio en televisie
te verdelen. Kwaliteit van programma's diende daarbij het voornaamste criterium te zijn."
Opvallend is dat in het document van het VVVD-bestuur niets werd vermeld over zelfstandige
commerciéle zenders zonder overheidsbemoeienis en met een eigen programmering. Vermoedelijk
was het voor de VVD duidelijk dat in politiek Den Haag daar echt nog te weinig animo was.
Hoewel het wetsvoorstel formeel nog niet was aangenomen, waren de partijen ARP, PvdA
en KVP waren blij dat ze de positie van de omroepen veilig konden stellen. Als ze de wet er voor de
volgende verkiezingen in de Tweede Kamer in stemming konden brengen was een meerderheid
gegarandeerd.” ARP, PvdA en KV/P waren de partijen die het sterkst een binding hadden met een
specifieke omroepvereniging; de ARP met de NCRV, PvdA met de VARA en de KVP met de
KRO. Door hun gezamenlijk belang te dienen, wisten de partijen de omroep van hun eigen zuil te
beschermen.” Op 17 januari 1967 — minder dan een maand voor de Tweede Kamerverkiezingen —

werd de nieuwe omroepwet met 91 tegen 38 stemmen aangenomen.”®

Duidelijk is dat de omroepwet, zoals die uiteindelijk in 1969 van kracht werd, de langslepende
omroepkwestie grotendeels beslechte, maar aangezien commerciéle televisie niet werd toegestaan
in de wet zou die kwestie vroeg of laat weer hoog op politieke agenda komen te staan. Toch bracht
de omroepwet de gemoederen behoorlijk tot bedaren. Dit is voornamelijk te verklaren doordat het
de wet zowel door confessionelen als socialisten werd gesteund. Ook de dagbladen hoefden dus niet
bang te zijn advertentie-inkomsten te verliezen en het bedrijfsleven kreeg, zij het beperkt,
mogelijkheden om via de televisie reclame te maken. VVoorlopig zou dit genoeg zijn om de

vijandige sfeer tussen verschillende spelers in het krachtenveld te doen verdampen.

In dit hoofdstuk zijn verschillende spelers aan bod gekomen die invloed (wilden) uitoefenen in het
krachtenveld rondom de omroepkwestie. In eerste instantie was de kwestie rondom commerciéle
televisie een ideologische strijd. Socialisten en confessionelen waarin in meerderheid van mening
dat de intrede van commercie het televisiebestel geen goed zou doen. Liberale partijen en

organisaties wilden juist wel graag televisiereclame en commerciéle zenders.

2\/VD, Radio en Televisie. Uitdaging en Hulpmiddel (Den Haag 1965) 9.

" Ibidem, 11.

™ Idenburg en Ruigrok, De visie van de pers op commerciéle omroep in Nederland, 112.
7> Schuit, Publieke omroep, 14.

’® Idenburg en Ruigrok, De visie van de pers op commerciéle omroep in Nederland, 123.

23



In het maatschappelijk debat — het debat zoals dat buiten het parlement werd gevoerd —
speelden verschillende spelers een rol.VVan de geschreven pers kan gezegd worden dat zij
verschillende rollen vervulde. Enerzijds waren een aantal dag- en weekbladen onderdeel van een
zuil en verkondigden de opvattingen zoals de politieke partij en omroepvereniging van diezelfde
zuil hadden. Dat gold niet alleen voor de confessionele kranten, ook de meer liberaal ingestelde
kranten verkondigden voornamelijk opvattingen die overeen kwamen met de opvattingen van de
VVD over commercie en televisie. Vanuit deze functie leverden de kranten ook commentaar op
politieke voorstellen van andersdenkenden. Soms behoorden kranten ook tot de commerciéle
partijen die pleiten voor meer commercie in de televisie. Algemeen Handelsblad en opvallend
genoeg ook De Volkskrant sloten zich bijvoorbeeld aan bij de OTEM.

In dit hoofdstuk werd ook duidelijk dat er ook binnen organisaties en partijen verschillend
over televisiereclame en commerciéle televisie werd gedacht. Altijd waren er wel dissidenten die
een andere weg kozen, zoals bijvoorbeeld de Rotterdamse PvdA-burgemeester Van Walsum. Het is
opvallend dat bij de omroepkwestie in de jaren zestig weinig sprake leek van buitenlandse druk.
Ook voorbeelden over hoe televisie in andere landen is ingericht maken slechts in beperkte mate
onderdeel uit van het politieke debat. De omroepkwestie was een ingewikkelde kwestie die speelde
tussen vooral interne Nederlandse spelers, zoals politieke partijen, omroepen, dagbladen en
particuliere investeerders. Door de soms sterke verwevenheid tussen politieke partijen, omroepen en
vaak ook dagbladen had het buiten-parlementaire debat een grote invloed op de politieke
besluitvorming.

Grote interesse vanuit het buitenland voor de omroepkwestie of specifiek voor Nederlandse
commerciéle televisie was er niet. Bij de kwestie over commerciéle televisie stond, naast het
verschil in ideologische opvattingen in het parlement, ook de machtspositie van de omroepen
binnen de televisiewereld centraal. Daarbij werd de mate waarin die door de verzuilde partijen in

stand werd gehouden door spelers die voor commerciéle televisie pleitten sterk bekritiseerd.

24



Hoofdstuk 2: Legale commerciéle televisie: het is zover!

Voor wie tegenwoordig een televisiegids openslaat — of die via internet of de televisie raadpleegt —
zijn de te ontvangen zenders niet te tellen. Sinds het verschijnen van RTL-Véronique zijn in de
jaren negentig en het eerste decennium van de huidige eeuw de commerciéle zenders als
paddestoelen uit de grond geschoten. VVoor de jongere generaties is het haast niet meer voor te
stellen dat hun ouders zijn opgegroeid met slechts twee publieke televisiezenders. In dit hoofdstuk
staat de ontstaansgeschiedenis van de eerste legale commerciéle televisiezenders in Nederland
centraal. Daarbij draait het om de volgende deelvraag: hoe verliep het politieke proces in de jaren
tachtig dat leidde tot legale commerciéle televisie in Nederland en wat was daarbij de rol van de

(particuliere) spelers?

De stille jaren zeventig

Nadat de omroepwet begin 1967 werd aangenomen in de Tweede Kamer, trad die eind mei 1969 in
werking. Sindsdien konden ook anderen dan de bestaande omroepen aanspraak maken op zendtijd
op een van de publieke zenders.”” In de omroepwet werden het ledenaantal van omroepen en de
hoeveelheid zendtijd die een omroep kreeg aan elkaar gekoppeld. Dat stimuleerde concurrentie
tussen zowel de oude omroepen onderling als ook concurrentie met nieuwe omroepen. Via die
bepaling in de wet was het voor de TROS mogelijk om een plaats in het publieke bestel te
verwerven; in 1974 werd de TROS zelfs een A-omroep. Ook Veronica kreeg — nadat de zee-
uitzendingen in 1974 waren gestopt — in 1975 een plek in het publieke bestel.”® Hoewel aan
ongewenste initiatieven voor commerciéle televisie en radio een einde werd gemaakt, betekende dit
niet dat commerciéle spelers zich zomaar bij de situatie neerlegden.

De nieuwe omroepwet maakte een einde aan de hoog oplopende politieke spanningen die de
omroepkwestie in de jaren zestig gedurende lange tijd veroorzaakte. De liberalen vonden de
vernieuwingen niet ver genoeg gaan en blijven voorstander van meer commercie in de
televisiewereld. Zij moesten zich echter neerleggen bij de meerderheid die de samenwerking tussen
confessionelen en socialisten creéerde. Waar in de jaren zestig sprake was van grootschalige lobby
door de omroepen, het bedrijfsleven en kranten, was daar in de jaren zeventig veel minder sprake
van. Vanaf de invoering van televisie in de jaren vijftig werd er gewacht op een wet die de kwesties
in het televisiebestel definitief zou regelen. Daar werd veel waarde aan gehecht; bij

kabinetsformaties was het een belangrijk punt. In de jarenlange aanloop naar de omroepwet

" De Goede, Omroepbeleid met en tegen de tijd, p. 93.
" 1bidem, 99-100.

25



probeerden belanghebbenden invloed uit te oefenen op de politiek besluitvorming. De spelers in het
krachtenveld kwamen op voor hun eigen belangen in de hoop dat hun wensen op een gunstige
manier in de politieke besluitvorming werd meegenomen. Het aannemen van de omroepwet door
het parlement markeert het einde van deze periode van grootschalige lobby. Liberale partijen,
organisaties en kranten vonden dat commerciéle belangen in de omroepwet te weinig werden
gediend. Hoewel zij bleven dromen van commerciéle zenders, zagen ook zij in dat er vlak na de
omroepwet niet veel te halen viel. De confessionelen en socialisten waren niet bereid de bereikte
status quo in te ruilen voor een hernieuwd politiek debat over commerciéle televisie. In de jaren
zeventig richtten commerciéle partijen zich op de mogelijkheden die het omroepstelsel hen juist wel
bood. De commerciélen van het REM-eiland en later van Veronica veroverden met succes een plek
in het publieke bestel. Pleitbezorgers van commerciéle televisie moesten daarom wachten op het
moment dat het vraagstuk commerciéle televisie opnieuw hoog op de politieke agenda zou komen

te staan; hetzij dit zelf door nieuwe lobby te bewerkstelligen, hetzij door externe factoren.

De politiek aanloop
In 1978 werd de omroepwet gewijzigd. Met steun van VVVD, KVVP en CHU werd bepaald dat er
voor het doorgeven van buitenlandse programma'’s geen toestemming meer hoefde te worden
gevraagd aan het kabinet. De partijen vonden namelijk dat het niet de taak was van de overheid om
de ontvangstvrijheid van particulieren — die buitenlandse zenders ontvingen — te beperken.” Dit
bood een kleine opening voor commerciéle partijen, die nu makkelijker vanuit het buitenland de
Nederlandse kijker kon bereiken.®® Dat was het begin van hernieuwde politieke discussie over
commerciéle televisie. Toen in 1979 bleek dat kabelexploitant Deltakabel van plan was vanuit het
buitenland het Luxemburgse RTL in Nederland te gaan uitzenden, hield een ruime
Kamermeerderheid van confessionele partijen en PvdA dit echter tegen.®

In 1982 presenteerde de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) een
rapport waarin min of meer werd gewaarschuwd voor nieuwe commerciéle bedreigingen.®” Dit
advies was in 1979 aangevraagd door het eerste kabinet Van Agt, dat advies wilde over de gevolgen

van nieuwe technische ontwikkelingen voor de omroep.®* De omroepwet zou hier onvoldoende

" Ibidem, 101.

8 M. van der Drift (red.), Inbraak en uitbraak: van omroepmonopolie naar mediamarkt (Amsterdam 1996)
14,

8 Wijfjes, Omroep in Nederland, 346.

8 \Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid, Samenhangend mediabeleid. Rapport nr. 24 (Den
Haag, 1982).

% Ibidem, 105.

26



bescherming voor bieden.®* Inmiddels was er politieke discussie ontstaan over de mate waarin
buitenlandse satellietzenders in Nederland konden worden geweerd. De VVD wilde, evenals D66,
de buitenlandse satellietzenders niet langer weren. Het tegenwerken van de (toekomstige)
satellietzenders zagen zij als het beschermen van de zuilen.®® Het Wetenschappelijk instituut van het
CDA stelde dat de toegang tot de ether voorbehouden moest blijven aan niet-commerciéle
partijen.® Ook de PvdA wilde buitenlandse satellietzenders tegengaan.®’

Het debat over commerciéle televisie werd dus vooral vanuit de Haagse politiek nieuw leven
ingeblazen, maar al snel gingen ook de omroepen zich ermee bemoeien. De VPRO pleitte voor het
naast elkaar bestaan van commerciéle en publieke omroep.?® De klassiek verzuilde omroepen
bleven echter tegen. Het belangrijkste in het advies van de WRR was dat subtiel werd gehint op
nieuw te vormen wetgeving, waarbij de wetgever zich volgens de WRR goed moest afvragen op
welke manier werd omgegaan met nieuwe commerciéle initiatieven. Volgens de WRR was het niet
wenselijk en houdbaar om alles koste wat het kost tegen te houden.® Toch werden in het rapport
suggesties aangedragen om de commerciéle bedreigingen uit het buitenland de wind uit de zeilen te
nemen. De vraag was of de bestaande omroepwet daartegen wel genoeg bescherming bood. Door
op de publieke zenders de zendtijd van de STER uit te breiden zou de publieke omroep voor
adverteerders interessanter kunnen worden, ten koste van buitenlandse commerciéle zenders.*

Als reactie op het rapport van de WRR presenteerde CDA-minister Elco Brinkman van
Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur in 1983 zijn medianota, die kan worden gezien als voorloper

van de Mediawet die uiteindelijk in 1986 zou worden aangenomen.*

De druk van nieuwe commerciéle initiatieven

Nadat het politieke debat over commerciéle televisie weer was opgelaaid, kwamen in de jaren
tachtig ook weer nieuwe commerciéle initiatieven van de grond. Zij werden daartoe vooral aangezet
doordat uit het regeerakkoord van het kabinet Lubbers 11 bleek dat het kabinet niet geheel
onwelwillend tegenover commerciéle televisie stond. Het streven was om de non-commercialiteit in

het televisiebestel te handhaven, maar als tenminste drie A-roepen commercieel wilden worden dan

& |denburg en Ruigrok, De visie van de pers commerciéle omroep in Nederland, 130.

% De Goede, Omroepbeleid met en tegen de tijd, 106-107.

% p_Boukema (red.), Massa- of kassacommunicatie? (Den Haag 1981) 29.

8 De Goede, Omroepbeleid met en tegen de tijd, 107.

8 |bidem, 106.

8 \Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid, Samenhangend mediabeleid. Rapport nr. 24 (Den
Haag 1982) 25-29.

% Ibidem, 89.

°! |denburg en Ruigrok, De visie van de pers op commerciéle omroep in Nederland, 130.

27



zou er voor hen een televisie- en een radiozender beschikbaar zijn.% Gesterkt door deze opening in
het regeerakkoord maakten AVRO, TROS, Veronica, Elsevier, de Perscombinatie, Telegraaf en de
Vereniging van Nederlandse Uitgeverijen (VNU) gezamenlijk plannen om een commerciéle
omroep te starten. De plannen kwamen echter nooit serieus van de grond. De bedoeling was om
binnen het bestaande omroepstelsel te komen tot een commerciéle zender. Dat zou bij voorkeur
Nederland 3 zou zijn, dat op 1 april 1988 zou starten. Nederland 3 kwam er dankzij een eerder door
de PvdA ingediende motie, waarin werd gepleit voor een derde televisienet met een cultureel
karakter.” De klassieke verzuilde omroepen NCRV, KRO en VARA zagen niks in het plan van de
VNU om van Nederland 3 een min of meer commerciéle zender te maken. De Telegraaf steunde
AVRO, TROS en Veronica. Minister-president Lubbers krabbelde echter terug. Hij steunde NCRV,
KRO en VARA en vond dat een uitbreiding van de STER-reclame de behoefte aan commerciéle
televisie kleiner maakte.**

Gezien de gevoeligheid van de omroepkwestie in het verleden, leek het niet ondenkbaar dat
de kwestie de gemoederen hoog zou doen oplopen. Hoewel de VVD openlijk baalde van de
opstelling van Lubbers en het CDA, nam de VVD de kwestie niet heel erg hoog op; een
kabinetscrisis dreigde geenszins. Wellicht voelden de liberalen aan dat het terugkrabbelen van het
CDA eerder uitstel dan afstel was. Toch werd ook hier de aloude binding tussen verzuilde partijen
en verzuild omroepen zichtbaar, aangezien Lubbers KRO, NCRV en VARA steunde. Toch ging het
hier niet meer zozeer om de aloude relatie tussen een christelijke partij en christelijke omroepen, de
VARA deed immers ook mee. Het feit dat KRO, NCRV en VARA en Lubbers samen optrokken in
hun standpunt aangaande commerciéle televisie toont wel aan dat men in politiek Den Haag
gevoelig bleef voor de gevoelens en opvattingen die leefden bij de omroepverenigingen. Dat
verklaart ook de houding van de VVD; met zoveel verzet van grote traditionele omroepen was er
geen beginnen aan om commerciéle televisie er in politiek Den Haag doorheen te krijgen.

Op 1 januari 1988 trad de nieuwe Mediawet in werking. Met de invoering van de nieuwe
mediawet in 1988 werd ook het Commissariaat voor de Media opgericht. De bedoeling daarvan
was om de overheid — met name de betreffende minister en zijn ambtenaren — meer op afstand van
omroepvraagstukken te plaatsen. Het commissariaat zou toezicht houden op het televisiebestel en

daarover verantwoording afleggen aan de minister, die besluiten van het commissariaat alsnog

%2 Regeerakkoord Lubbers I1: Tweede Kamer, vergaderjaar 1985-1986, kamerstuk 19.555, nr 3, 22-23.
% Wijfjes, Omroep in Nederland, 351.
% Idenburg en Ruigrok, De visie van de pers op commerciéle omroep, 131-133.

28



gemakkelijk zou kunnen terugdraaien.®> De mediawet bracht niet de doorbraak waar de VVD en
commerciéle spelers op hoopten, maar al gauw was er nieuwe hoop.”

In het voorjaar van 1989 kwamen twee nieuwe initiatieven op: TV10 van televisieproducent
Joop van den Ende en het officieel Luxemburgse RTL-Véronique. Ven den Ende presenteerde
TV10 al voor het daadwerkelijk mogelijk was om te gaan uitzenden. Talloze televisiesterren werden
binnengehaald, waaronder Jos Brink, André van Duin, Koos Posthuma en Ron Brandsteder. TV10
en RTL-Véronique waren voornemens om uit te gaan zenden via de zogenaamde U-
bochtconstructie. Een officiéle commerciéle zender in Nederland beginnen kon nog niet, dus was
het plan om via een buitenlandse zender Nederlandse programma’s uit te zenden voor een
Nederlands publiek. Dit was nieuwe druk van de commerciéle spelers op de politiek en het
mediabeleid. De vraag was namelijk in hoeverre die constructie binnen de wet zou mogen.”” De
politiek trok — met name in de persoon van minister Elco Brinkman — min of meer haar handen van
de kwestie af; het Commissariaat voor de Media ging de constructie toetsen aan de mediawet van
1988. Brinkman gaf aan dat het bij de totstandkoming van de mediawet niet de bedoeling was
geweest om dergelijke constructies legaal te maken. Het was echter bekend dat hij zelf niet zo'n
problemen had met RTL-Veronique en met name in TV10 een geschikte eerste commerciéle

televisiezender zag.*

"Binnen het kabinet waren we voor, maar de kamer was tegen. Politiek gesproken was ik
voor de mogelijkheid van een commerciéle omroep. Ik heb ook altijd gezegd: ‘je kunt het

niet tegenhouden’ en ‘zorg nou dat je er geen rotzooitje van maakt'."*°

Het kabinet Lubbers Il — bestaande uit bewindspersonen van CDA en VVD - botste dus met de
Tweede Kamer over de kwestie commerciéle televisie. Minister Brinkman voorzag grotere
problemen bij het star tegenhouden van commerciéle televisie dan bij het accepteren en reguleren
van commerciéle televisie. Daarnaast had hij persoonlijk geen ideologische bezwaren tegen

commerciéle televisie.'®

% Van de Drift, Inbraak en uitbraak, 19.

% Wijfjes, Omroep in Nederland, 352.

% \/an de Drift, Inbraak en uitbraak, 21.

% Wijfjes, Omroep in Nederland, 353.

% Andere Tijden, https://anderetijden.nl/programma/1/Andere-Tijden/aflevering/453/TV-10 (14 augustus
2017).

1% Ipidem.

29


https://anderetijden.nl/programma/1/Andere-Tijden/aflevering/453/TV-10

Het Commissariaat voor de Media keurde de U-bochtconstructie van RTL-Véronique goed, maar
wees — tot schrik van minister Brinkman — de U-bochtconstructie van TV10 af. Dat was moeilijk te
begrijpen, want op het eerste gezicht leek er weinig verschil tussen RTL-Véronique en TV10. Het
verschil bleek erg juridisch van aard: RTL-Véronique kon volgens het Commissariaat van de media
wel gezien worden als een echte buitenlandse zender. Bij TV10 was dat niet het geval, aangezien
het bedrijf van Joop van den Ende volledig Nederlands was en TV10 slechts voor de vorm op
papier op een buitenlands adres werd gevestigd. 1°* Brinkman — die het goede wel inzag van de
plannen van Van den Ende — vocht daarop de goedkeuring voor de constructie van RTL-Véronique
zonder succes aan bij de Raad van State.'® RTL-Véronique kwam dus wél van de grond; TV10
niet. Uiteindelijk zouden veel programma'’s en televisiesterren van Van den Ende hier alsnog
onderdak vinden op een commercieel net.'%®

Na de verkiezingen van 1989 werd het kabinet Lubbers 111 gevormd, bestaande uit
bewindspersonen van CDA en PvdA. In het regeerakkoord stond onomwonden het voornemen om
commerciéle televisiezenders in Nederland mogelijk te maken.*®* Juist de twee partijen die de
belichaming waren van het confessionele en socialistische verzet tegen commerciéle televisie,
zetten de sluis definitief open. Nu RTL-Véronique was begonnen met uitzendingen, was het nieuwe
kabinet ervan overtuigd dat commerciéle televisie op een fatsoenlijke manier in het Nederlandse
televisiebestel moest worden ingebed. PvdA en CDA waren na decennia van verzet overstag
gegaan; na de revolutie van commerciéle televisie door met name RTL-Véronique volgde geen
tegenrevolutie. Het is opmerkelijk en ironisch te constateren dat hier politiek gezien vrijwel geen
liberaal aan te pas kwam. Het was de taak van PvdA-minister Hedy d'Ancona van Welzijn,
Volksgezondheid en Cultuur om een Nederlands televisiebestel van publiek en commercieel goed te
organiseren. Daarbij beargumenteerde zij in de Tweede Kamer dat Nederland, net als andere
Europese landen, in de wet een evenwicht tussen publieke omroep en commerciélen belangen
gewaarborgd diende te worden. Dit hield zowel bescherming van de publieke omroep met het
stelsel van verschillende omroepen in, als een degelijke wettelijke basis voor commerciéle
televisiezenders in Nederland. Op die manier konden publieke omroep en commerciéle televisie

naast elkaar bestaan zonder elkaar te hoeven vrezen.!®® Eerder had Elco Brinkman — de nieuwe

191 \/an de Drift, Inbraak en uitbraak, 21-22.

192 De Goede, Omroepbeleid met en tegen de tijd, 119-120.

193 |denburg en Ruigrok, De visie van de pers op commerciéle omroep in Nederland, 163.

104 Regeerakkoord Lubbers I11: Tweede Kamer, vergaderjaar 1989-1990, kamerstuk 21.132, nr. 8, 50.
1% Wijfjes, Omroep in Nederland, 352-353.

30



fractievoorzitter van het CDA in de Tweede Kamer — bij het debat over de regeringsverklaring het

volgende gezegd:

'Onze fractie zal eraan meewerken dat ruim voor het nieuwe programmaseizoen in
Hilversum en elders een nieuw omroepbestel, mede op commerciéle leest geschoeid, door
é¢én en dezelfde voordeur de huiskamer binnenkomt.Wij hebben onze nadere kijk op dit alles
in het regeerakkoord mee geformuleerd en wensen nu de minister van WV C een vooral stille

en vertrouwensvolle relatie met de oude en nieuwe omroeppartners.%

Dat PvdA en CDA dit samen gingen regelen moet voor de bestaande omroepen een opluchting zijn
geweest. Het kabinet had echter geen plannen om aan erg aan omroepstructuur bij de publieke
omroep te tornen; iets waarvoor de omroepen bij een kabinet met de VVVD ongetwijfeld wel bang
zouden zijn geweest.

Minister d'’Ancona zette redelijke vaart achter de wetswijziging, die uiteindelijk in 1994 tot
stand kwam. Het kabinet achtte het noodzakelijk dat commerciéle televisie enkel via de kabel
mocht worden verspreid, omdat de etherfrequenties vrij schaars waren. De zenders van RTL zijn
tegenwoordig nog steeds officieel Luxemburgs, maar worden bestuurd door een in Hilversum
gevestigde tak van de RTL Group. Latere commerciéle zenders als SBS6 en Veronica zenden wel
uit via een Nederlandse licentie.

De eerder genoemde houding van minister Brinkman ten opzichte van commerciéle televisie
is veelzeggend. Zijn pragmatische benadering van de kwestie past in de trend van de jaren tachtig.
Politieke opvattingen over wat de taak van kabinet en parlement waren aan verandering onderhevig.
Ook traden er in de jaren tachtig ideologische veranderingen op in de politiek. De stelligheid
waarmee politici hun eigen ideologie als waarheid beschouwden zwakte sterk af.**” Door de
ontzuiling werden banden tussen politieke partijen en buiten-parlementaire organisaties minder
sterk. Deze veranderingen creéerden in de jaren tachtig een nieuwe politieke cultuur die werd

gekenmerkt door een nieuwe consensusstijl. %

'‘Kenmerkend was de gewoonte belangrijke twistpunten te ontdoen van hun politieke lading

door hun problematiek te vervatten in technocratische termen als no nonsense en 'het karwei

% HTK, 28 november 1989, 15-340.

97p_de Rooy, Republiek van Rivaliteiten. Nederland sinds 1813 (Amsterdam 2002) 284-287.

198 R. Aerts, H. de Liagre Béhl, P. de Rooy, H. te Velde, Land van kleine gebaren. Een politieke
geschiedenis van Nederland 1780-1990 (Nijmegen/Amsterdam 1999) 319-323.

31



klaren'.1%®

De houding van minister Brinkman ten opzichte van commerciéle televisie is een toonbeeld van
deze nieuwe politieke cultuur. Brinkman zag het als taak van de politiek om het televisiebestel zo
vorm te geven dat er plek was voor publiek en commercieel en dat ze allebei tot hun recht konden
komen.Ook de houding van het kabinet Lubbers 111 past in dat beeld. De voormalige tegenstanders
CDA en PvdA besloten samen om commerciéle televisie in Nederland in het bestel te gaan
inbouwen. Zij zagen in dat ze de kwestie het beste uit de weg konden ruimen, omdat afstel
uiteindelijk slechts uitstel zou zijn. Dan rest nog wel de vraag waarom CDA en PvdA ervan

overtuigd waren dat commerciéle televisie niet meer te negeren viel.

'De belangrijkste veranderingen in de Nederlandse omroep en regelgeving hebben zich
voorgedaan als gevolg van externe factoren, waarbij de komst van op Nederland gerichte
omroep vanuit het buitenland een niet onbelangrijke rol heeft gespeeld. Wellicht ongewild
ontstond hierdoor de noodzaak om wat in de Mediawet commerciéle omroep wordt

genoemd te regelen.™°

Bovenstaand citaat van jurist Nico van Eijk geeft aan dat de pragmatische houding van CDA en
PvdA een reactie is op toenemende buitenlandse commerciéle televisie die in Nederland te
ontvangen was. Op deze zenders had de politiek weinig greep. Er was geen bereidheid ze te
verbieden. Commerciéle televisie nam in Nederland dus al een vlucht, zonder dat de politiek de
wetgeving drastisch aanpaste. CDA en PvdA hadden het pragmatische inzicht om commerciéle
televisie formeel in het de omroepwetgeving in te bouwen. Vermoedelijk kende die stap ook
ideologische motieven. Door wetten regels op te stellen voor legale Nederlandse commerciéle
televisie kon de politiek invloed blijven uitoefenen op het televisiebestel. Doordat dit CDA en PvdA
dit zonder de liberale VVD konden regelen, waren ze in staat om de sterke positie van de omroepen

in stand te houden.

Eind jaren zeventig kwam de kwestie van commerciéle televisie opnieuw hoog op de politieke
agenda te staan door nieuwe technische ontwikkeling op ethergebied. Mondjesmaat werd de sluis
steeds verder opengezet, totdat RTL-Véronique er met goedkeuring van het Commissariaat voor de

1% Ibidem, 321.

10N, van Eijk, Omroepvrijheid en overheidsbemoeienis: een vergelijkende studie naar de
Nederlandse, Franse en Europese regels met betrekking tot toegangscriteria en
programmavoorschriften voor de omroep (Amsterdam 1992) 92.

32



Media op een legale manier doorheen brak. Daarbij kan absoluut niet worden gesteld dat RTL-
Véronique slim profiteerde van mazen in de wet. CDA-minister Brinkman liet de beslissing over
aan het Commissariaat, terwijl het commissariaat juridisch en praktisch gezien ondergeschikt was
aan de minister. Dat is exemplarisch voor het langzaam verdampen van het verzet tegen
commerciéle televisie in politiek Den Haag. Commerciéle spelers oefenden druk uit door
initiatieven te ontplooien op het gebied van commerciéle televisie. Soms volgden die initiatieven op
een wetswijziging, soms anticipeerden ze er juist op, zoals Joop van den Ende deed met TV10 —
zonder succes.

Langzamerhand groeide in politiek Den Haag het besef dat commerciéle televisie steeds
moeilijker was tegen te houden. Daar kwam de afnemende bereidheid om commerciéle televisie
tegen te houden in sociaal-democratische en christen-democratische kringen nog bij; het
ideologisch gefundeerde verzet zwakte af. Dat in combinatie met verschillende commerciéle
initiatieven voor televisiezenders leidde uiteindelijk tot de verwezenlijking van legale commerciéle
televisie. De rol van omroepen was in de jaren tachtig minder groot dan in de jaren zestig het geval
was geweest. KRO, NCRV en VARA wisten samen met minister-president Lubbers de komst van
commerciéle televisie nog wel even te vertragen, maar uiteindelijk staakten ook zij hun verzet. Dat
is het beste te verklaren doordat met name het CDA — gedurende de hele jaren tachtig en begin
negentig regeringspartij — bescherming van de bestaande omroepstructuur hoog in het vaandel had
staan. Dat was ook het geval bij de PvdA en samen vormden ze het kabinet Lubbers 111, dat de wet
aanpaste ten gunste van commerciéle televisie zonder afbreuk te doen aan de structuren bij de

publieke omroep.

33



Hoofdstuk 3: Van monopolie naar concurrentie

de 'publieken’ naast de ‘commerciélen’

De komst van RTL Véronique luidde het hedendaagse televisielandschap in. Toen het kabinet
Lubbers 111 de wet zo aanpaste dat publieke en commerciéle omroep naast elkaar konden bestaan,
kwamen er meer commerciéle zenders. In dit laatste hoofdstuk wordt gekeken naar de politieke
vorming van het omroepbeleid ten aanzien van de publieke omroep in de jaren negentig en de
eenentwintigste eeuw. Daarbij wordt ook de huidige stand van zaken in het politieke debat in dit
hoofdstuk aangestipt. De deelvraag luidt daarbij: welke gevolgen had de komst van commerciéle
televisie voor het beleid dat politieke partijen ontwikkelden ten aanzien van het Nederlandse

televisiebestel?

Invioed van commerciélen op programmering

De publieke omroep kreeg begin jaren negentig voor het eerst met serieuze concurrentie te maken
en het was maar de vraag of de publieke omroep daartegen bestand was. Het gevaar van grote
aantallen weglopende kijkers zou in het extreme geval het bestaansrecht van de publieke omroep
ondergraven. Niemand was daar echt heel erg bang voor, maar politieke partijen moesten keuzes
maken over hoe de publieke omroep er in de toekomst uit zou zien. Er gingen stemmen op om
publieke netten alleen programma'’s op het gebied van informatie- en cultuurverschaffing te
programmeren. Cultuurminister Hedy D'Ancona (PvdA) vond echter dat de publieke omroep zich
diende te blijven richten op het bedienen van een breed publiek en niet slechts een educatieve en
culturele toevoeging op commerciéle televisie moest zijn. Zij streefde naar een marktaandeel van
vijftig procent voor publieke omroep.**

Zelfs al had de minister de publieke omroep een focus op cultuur en educatie op willen
opleggen, dan was het maar de vraag of ze daarin zou zijn geslaagd. In de manier waarop CDA en
PvdA in het kabinet Lubbers 111 het televisiebestel ontwierpen in de beginjaren negentig, bleef de
grote autonomie bij de omroepen voor het grootste deel gewaarborgd. Dat geldt zeker voor wat
betreft de invulling van de programma’s.*? Voor minister D'Ancona was het geen enkel probleem

als de publieke omroep zich meer ging toeleggen op cultuur en educatie, maar dat mocht niet ten

11 Wijfjes, Omroep in Nederland, 353-354.
12, Heilsman en J. Servaes (red.), Televisie na 1992. Perspectieven voor de Vlaamse en Nederlandse
omroep (Leuven/Amersfoort 1991) 48.

34



koste gaan van het publieksbereik. De gedachte was dat amusementstelevisie noodzakelijk was om
een groot publiek aan de publieke omroep te binden.*?

Door de komst van de commerciéle omroep werd verwacht dat de publieke omroep op een
andere manier zou worden benaderd en beoordeeld door de politiek. Marktaandelen zouden de
sterkte van de positie van publieke omroep ten opzichte van de commerciéle omroep uitdrukken. De
publieke omroep kreeg vooral concurrentie van de commerciéle zenders op het gebied van
amusementstelevisie. Daar kon grofweg op twee manier op worden gereageerd. (1) De publieke
omroep zou kijkers verliezen en als reactie daarop de concurrentiestrijd aangaan met commerciéle
televisie. (2) Daarnaast gingen er ook stemmen op om een dergelijke concurrentiestrijd juist niet
aan te gaan, maar om de focus te leggen op cultuur en educatie.***

Er moesten keuzes gemaakt worden. Minister D'Ancona pleitte dus voor de eerste optie.
Argumentatie daarbij was dat de publieke omroep pas op educatief en cultureel vlak een rol kon
spelen als zij een groot aantal kijkers aan de drie publieke netten wist te binden. Daar is amusement
in de programmering voor nodig, zo luidde de gedachte. VVanaf het begin af aan was er kritiek op
deze concurrentiestrijd die de publieke omroep voert. Commerciéle spelers hadden er ook niet altijd
op gerekend. Joop van Ende vroeg zich in 1996 af waarom de publieke omroep niet veel meer
investeerde in kunst, educatie en documentaires — de niet of minder winstgevende televisiegenres
waar de commerciélen niet of nauwelijks aandacht aan besteedden.*®

Dit vraagstuk leeft nog steeds. In de plannen voor de publieke omroep die VVD-
staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap in het najaar van 2014 presenteerde, was het
de bedoeling dat de publieke omroep zich steeds minder met amusement bezig ging houden en zich
meer ging toeleggen op cultuur en educatie. Ook was het de bedoeling dat niet-omroepen — zoals
productiebedrijven van programma's — zonder tussenkomst van een omroep zendtijd konden
krijgen.™® Deze plannen konden rekenen op flinke protesten uit de wereld van de publieke omroep.
Omroepverenigingen zagen het als een regelrechte aantasting van hun vrijheid; zij dienden over de
inhoud van de programma’s te gaan en niet de staatssecretaris. Ze vonden dat de staatssecretaris met
zijn ideeén afbreuk deed aan hun positie.

Staatssecretaris Dekker had eerder, in 2013, de Raad voor Cultuur om advies gevraagd. De
Raad kwam met negen aanbevelingen om de positie van de publieke omroep te versterken. VVolgens

de Raad zou de publieke omroep vooral de focus moeten leggen op journalistiek, Nederlandstalig

3 Wijfjes, Omroep in Nederland, 354.

1% Heilsman en Servaes, Televisie na 1992, 51-52.

115 \/an der Drift, Inbraak of uitbraak, 60.

18 De nieuwe publieke omroep: onderscheidende en creatiever'
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2014/10/13/de-nieuwe-publieke-omroep-onderscheidender-en-
creatiever (geraadpleegd 14 augustus 2017).

35


https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2014/10/13/de-nieuwe-publieke-omroep-onderscheidender-en-creatiever
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2014/10/13/de-nieuwe-publieke-omroep-onderscheidender-en-creatiever

drama, documentaire, kinderprogramma's, wetenschap en cultuur. Ook het idee dat het
televisiebestel toegankelijk zou moeten worden voor andere partijen dan omroepverenigingen was
van de Raad voor Cultuur afkomstig. Daarnaast was de Raad voor Cultuur van mening dat de
organisatiestructuur bij de publieke omroep zou moeten veranderen. Kort gezegd kwam het er in het
voorstel op neer dat de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) nog meer de centrale leiding over de
publieke omroep zou krijgen en daarbij macht zou vergaren die de afzonderlijke omroepen dan juist
weer af moesten staan. De omroepverenigingen zouden zich ook meer moeten richten op
specifiekere doelgroepen, in plaats van blijven proberen een zo groot mogelijk publiek te binden.
Om dat mogelijk te maken zouden de omroepen zich ook op een meer levensbeschouwelijke
programmering moeten toeleggen.*’

Het advies van de Raad voor Cultuur ging ietwat in richting van een nationale omroep. Niet
dat de raad daar daadwerkelijk voor pleitte, maar door de centrale leiding van de publieke omroep
meer in handen van de NPO te leggen leek het er wel op. De staatssecretaris nam dat advies over,
maar dat het idee slecht zou vallen bij de meeste omroepen was te verwachten. In de hele
geschiedenis van de publieke omroep zijn de omroepen op hun vrijheden gesteld geweest. Het idee
van de Raad voor Cultuur uit 2014 was ook een breuk met het beleid waar de politiek in het begin
van de jaren negentig voor stond. Het kabinet van CDA en PvdA — Lubbers I11 — wilde toen de
omroepen langjarige zekerheden geven van tien jaar. Het eerste paarse kabinet zou dit later
terugdraaien naar periodes van vijf jaar. Door de behoorlijk lange concessieperiodes werd het voor
nieuwkomers lastig gemaakt om bij de publieke omroep binnen te komen. Het idee daarachter was
dat interne concurrentie tussen omroepen en kandidaatomroepen de algehele concurrentiepositie
van de publieke omroep zou verzwakken. Een sterke publieke omroep was gebaat bij continuiteit,
zo was de heersende politieke gedachte. De omroepen gezamenlijk zouden dan de concurrentie met
commerciéle televisie aankunnen.™®

In zekere zin waren de plannen van de Raad voor Cultuur en staatssecretaris Dekker over
een meer centraal geleide publieke omroep een afzwakking van een advies dat de Commissie-
Ververs deed in 1996. Ook deze commissie pleitte voor meer samenwerking en was van mening dat

het zwaartepunt niet langer zou moeten liggen bij de afzonderlijke omroepverenigingen.™ In de

1171 Brakman (red.), De tijd staat open. Advies voor een toekomstbestendige publieke omroep (Den Haag
2014) 7-11.

18 De Goede, Omroepbeleid met en tegen de tijd, 127.

19 Commissie Publieke Omroep, ‘Terug naar het publiek' (Den Haag, 26 juni1996), via:
http://www.icce.rug.nl/~soundscapes/DATABASES/TNP/Terug_naar_het_publiek.shtml

(geraadpleegd 14 augustus 2017).

36


http://www.icce.rug.nl/~soundscapes/DATABASES/TNP/Terug_naar_het_publiek.shtml

Tweede Kamer werd het idee voornamelijk omarmd door VVD-leider Frits Bolkestein.** Vanuit
het CDA was er kritiek op de manier waarop het paarse kabinet wilde tornen aan de zelfstandigheid
van de omroepen. Het CDA bleef achter de structuur van verschillende omroepen staan.
Veelgebruikte argumentatie daarbij zijn de grote ledenbestanden van de omroepen.*?* Bij het CDA
waren verschillende mensen zich er wel van bewust dat de structuur van omroepfinanciering met
alle kritiek niet lang houdbaar meer zal zijn. De omroepen kregen en krijgen rechtstreeks geld van
de overheid en hebben vervolgens vergaande vrijheid bij de besteding daarvan. In 2002 kwam de
toenmalige directeur van het wetenschappelijk bureau van het CDA, Ab Klink, met het zogenaamde
voucherplan. Het plan was nog niet erg uitgewerkt, maar het kwam erop neer dat de verdeling van
omroepbudgetten veel meer bij de burgers moest liggen, die via hun belastingformulier daar
medezeggenschap over zouden hebben.*? Het idee kreeg geen politieke bijval en is nooit in
serieuze overweging geweest

Sinds de komst van commerciéle televisie, werd er door politiek en de omroepverenigingen
gezocht naar een balans tussen eenheid en diversiteit in het bestel van de publieke omroep. Ideeén
waren er te over, maar doordat plannen nooit massale steun verwerven is het huidige omroepbestel

binnen de publieke omroep nog erg goed te vergelijken met die van begin jaren negentig.

Het eeuwige debat

De komst van commerciéle televisie heeft een eeuwigdurend debat over de positie van de publieke
omroep binnen het televisiebestel niet gestopt, maar een nieuwe fase ingeluid. Daarbij was en is het
discussiepunt voornamelijk de focus die de publieke omroep zou moeten leggen in het
programmabeleid. Over de mate van amusement in het publieke bestel en de mate en wijze waarop
de publieke omroep zou moeten concurreren met commerciéle televisie raakt niemand echt
uitgesproken.

De vraag is in hoeverre de politiek in de toekomst bereid is om de NPO de gelegenheid te
geven te blijven concurreren met de commerciélen, zoals nu op amusementsgebied nog wel eens
gebeurd. Of gaat de politiek de NPO dwingen om nog verder te focussen op educatie en cultuur. De
publieke omroep heeft door de komst van commerciéle televisie haar monopolie verloren, maar in
de organisatie en structuren binnen de publieke omroep is hoofdzakelijk weinig veranderd. Nog
steeds is er een structuur van min of meer dezelfde omroepen die nog steeds zelf over de inhoud van

hun programma’s beslissen. De plannen van staatssecretaris Dekker zijn bij behandeling in Tweede

120 De Goede, Omroepbeleid met en tegen de tijd, 132.
121 4. van Bockxmeer, T. Jansen, 'De onteigening van de omroepverenigingen' in: CDV 1999, nr. 5, 40-46.
122 A, Klink, 'Vouchers voor de Omroepen’, in: CDV 2002, nr. 7,8,9, 162-164.

37



en Eerste Kamer namelijk behoorlijk uitgekleed. De positie van de omroepen is, in relatie met de
politiek, misschien wat minder sterk geworden, maar de protesten tegen de plannen van
staatssecretaris Dekker tonen aan dat de omroepen niet van plan zijn hun zelfstandigheid vrijwillig
verder te verkleinen. Daarin worden zij nog steeds gesteund door de politieke partijen, al is de

verwevenheid tussen omroepen en partijen een stuk minder dan in de jaren zestig.

38



Conclusie

Op basis van voorgaande hoofdstukken zijn er verschillende zaken te concluderen. In deze
conclusie wordt aan de hand van de veelvuldig aan bod gekomen spelers in het krachtenveld van het
omroepbeleid een antwoord op de hoofdvraag gegeven; zo helder en concreet als het onderzoek
toelaat en verantwoord is. Om zo volledig mogelijk te zijn, zal bij sommige zaken ook in alle
openheid worden aangeven welke conclusies er juist niet uit het onderzoek zijn te trekken. Tot slot
komen nog enkele suggestie aan bod voor verder onderzoek. De hoofdvraag die in deze scriptie
centraal staat is: hoe is het verschil in politieke welwillendheid ten aanzien van commerciéle
televisie tussen de jaren zestig en jaren tachtig te verklaren?

In het krachtenveld van de omroepgeschiedenis zijn twee spelers altijd dominant geweest:
de omroepen en de politieke partijen. Vanaf het moment dat er serieuze interesse was voor
commerciéle televisie kwamen daar commerciéle spelers bij. Voor de jaren zestig geldt dat
duidelijk was dat er op korte termijn geen legale televisiezenders in Nederland konden verschijnen;
daarvoor was de de blokvorming van confessionele en socialistische omroepen en confessionele en
socialistische politieke partijen te sterk. De confessionele en socialistische omroepen wilden koste
wat het kost voorkomen dat hun monopoliepositie in het televisiebestel werd aangetast. De
confessionele en socialistische partijen steunden hen daarin, omdat zij in de omroepen een
spreekbuis hadden tot hun achterban. Het eventuele openbreken van het televisiebestel bedreigde
die positie. Doordat confessionelen en socialisten in het kabinet Cals hun gezamenlijke belangen op
dit vlak inzagen, vormden zij een blok dat de omroepwet van 1967 voorbereidde. Daarin werd
commerciéle televisie dus niet mogelijk gemaakt.

Wel waren de confessionele en socialistische politici gevoelig voor druk uit de hoek van het
bedrijfsleven en liberale partijen. Enige vorm van televisiereclame werd mogelijk gemaakt. Het was
echter duidelijk dat dit wel inpasbaar was in de plannen van de confessionelen en socialisten,
aangezien de reclame-inkomsten voornamelijk de verzuilde omroepen gingen financieren.
Commerciéle piratenzenders — als het REM-eiland — werden een halt toegeroepen en gedwongen
zich in te passen in de publieke omroep (als ze per se televisie wilden maken). Duidelijk is dus dat
in de jaren zestig de binding die er door de verzuiling was tussen verschillende omroepen en
politieke partijen de ideeén voor commerciéle televisie zenders op afstand wist te houden.

Hoewel er in de jaren zeventig niet heel veel gebeurde en veranderde in het televisiebestel,

werd in de jaren tachtig duidelijk dat de binding tussen politieke partijen en omroepen niet meer zo

39



sterk was als in de jaren zestig. Hierdoor ontstonden haarscheurtjes in het gezamenlijke
confessionele en socialistische verzet tegen commerciéle televisie. Commerciéle spelers die staan te
trappelen om commerciéle televisie zenders op te zetten roken hun kans. Onder druk van nieuwe
commerciéle initiatieven werden in de jaren tachtig de haarscheurtjes barsten en brak uiteindelijk de
dam. Dat moet niet enkel als verlies van het confessionele en socialistische blok worden gezien. In
de jaren tachtig gaan ook confessionelen en socialisten anders denken — zij het soms ietwat
aarzelend — over commerciéle televisie. Het feit dat Elco Brinkman in de jaren 80 voor het CDA de
minister was die over mediazaken ging en voorstander was van commerciéle televisie is een
treffend voorbeeld van schuivende opvattingen over commerciéle televisie binnen politieke partijen.
Eind jaren tachtig zagen confessionelen en socialisten definitief in dat de situatie niet houdbaar is;
afstel zou slechts uitstel zijn en het derde kabinet Lubbers ging het televisiebestel in de jaren
negentig zo ontwerpen dat er voor zowel publieke als commerciéle netten een volwaardige
wettelijke basis is. Hier is een paralel met de jaren zestig te trekken: ook toen trokken
confessionelen en socialisten samen op, toen om de noodzakelijke vernieuwingen rondom
commercie in het televisiebestel zo te regelen dat de positie van de afzonderlijke omroepen in het
publieke bestel en niet al teveel onder zou leiden.

Er is een tweeledige verklaring voor de verschillen tussen de omroeppolitiek ten opzichte
van commerciéle televisie in de jaren zestig en de jaren tachtig. (1) De ideologische bereid om
commerciéle televisie tegen te houden was in de jaren zestig veel groter dan in de jaren tachtig. De
nieuwe politieke cultuur met afgezwakte ideologische verschillen in de jaren tachtig zorgde ervoor
dat politici over het algemeen steeds welwillender tegenover commerciéle televisie gingen
aankijken. (2) Daarnaast kende commerciéle televisie in de jaren tachtig als vanzelf al een legale
opleving door de buitenlandse zenders. De commerciéle zenders van de jaren zestig waren illegaal
en daarmee was de bereidheid om ze te verbieden groter. Door de groei van commerciéle televisie
uit het buitenland groeide bij CDA en PvdA het besef dat commerciéle televisie niet langer was
tegen te houden. Ze kozen voor een pragmatische houding en besloten Nederlandse commerciéle
televisie in te bouwen in het Nederlandse televisiebestel. Op die manier was het mogelijk om greep
te houden op het bestel.

Naast de hierboven besproken spelers (partijen, omroepen, bedrijfsleven) mag ook de
geschreven pers zeker niet ontbreken. In deze scriptie is duidelijk geworden dat kranten
verschillende rollen konden hebben in het krachtenveld van het omroepbeleid. Soms waren kranten
spreekbuis van een zuil en fel voor of tegenstander van commerciéle televisie. Soms waren kranten
juist mede-initiatiefnemer van een commercieel initiatief, zoals de Volkskrant in de OTEM. Zij
hebben hun invloed doen gelden in het maatschappelijk debat. In de jaren tachtig zien we dat

kranten ofwel de commerciéle initiatieven steunen of behoorlijk meegaan in de veranderende

40



manier waarop in de politiek tegen commerciéle televisie werd aangekeken door de confessionele
en socialistische partijen.

Voor grote politieke invlioed of druk vanuit het buitenland zijn voor zowel de periode van de
jaren zestig als tachtig geen sterke aanwijzingen. Soms werd door politici een buitenlands
televisiebestel aangevoerd als voorbeeld, maar de druk van commerciéle spelers die voor
commerciéle televisie pleitten was voor het overgrote deel uit Nederland afkomstig. Soms speelde
Europese politiek op het gebied van etherfrequenties een kleine rol, maar ook dat is maar sporadisch
terug te vinden en erg juridisch van aard. Het is interessant zijn om daar apart onderzoek naar te
doen. Dat zou echter een andere aanpak vergen, aangezien dan veel naar buitenlandse bronnen zou
moeten worden gekeken. De kwestie rondom commerciéle televisie in Nederland kan hoofdzakelijk

worden gezien als een binnenlandse aangelegenheid.

Bij het schrijven van deze scriptie is het onderzoeksmateriaal beperkt gebleven tot literatuur en een
divers scala aan bronnen. Het zou echter ook nuttig zijn geweest om betrokkenen over de kwestie te
interviewen. Daar ontbrak echter de tijd voor. Zeker voor de totstandkoming van commerciéle
televisie in de jaren tachtig zou het boeiend zijn om betrokkenen te interviewen. Hoe verliep de
gang van zaken bij het Commissariaat voor de Media? Hoe zeker waren de commerciélen van hun
zaak? Hoe kort waren de lijntjes tussen betrokkenen? Spraken ze elkaar? Interviews zouden een
nuttige manier zijn om op dergelijke vragen antwoord te kunnen geven, maar dan is het wel van
belang dat er genoeg verschillende mensen geinterviewd worden die allemaal een verschillende rol
hebben gespeeld in de kwestie. Alleen op die manier is het mogelijk zijn om een nog completer
beeld te vormen van het krachtenveld van het omroepbeleid.

Ook voor wat betreft het omroepbeleid van de jaren negentig tot op heden zou het
interessant zijn om betrokkenen te interviewen, zeker omdat de wetenschappelijke literatuur op dit
vlak nog niet heel goed is ontwikkeld. In het tijdvak dat volgde na de komst van commerciéle
televisie liggen nog veel kansen voor onderzoek. Over de manier waarop politieke partijen tegen het
omroepbeleid aankeken in de lange aanloopperiode naar commerciéle televisie is veel geschreven,
maar voor de periode daarna is dat veel minder gedocumenteerd. Er ligt wat dat betreft nog een
behoorlijk onontgonnen periode geschiedenis van het omroepbeleid te wachten op wetenschappers.

41



Literatuur

Aerts, R., H. de Liagre Bohl, P. de Rooy, H. te Velde, Land van kleine gebaren. Een politieke
geschiedenis van Nederland 1780-1990 (Nijmegen/Amsterdam 1999).

Bosmans, J., A. van Kessel, Parlementaire geschiedenis van Nederland (Amsterdam 2011).

Crone, V., De Kwetsbare Kijker. Een culturele geschiedenis van televisie in Nederland (Amsterdam
2007).

Cuilenburg, J. van, P. Neijens, O. Scholten (red.), Media in overvlioed (Amsterdam 1999).

Eijk, N. van, Omroepvrijheid en overheidsbemoeienis: een vergelijkende studie naar de
Nederlandse, Franse en Europese regels met betrekking tot toegangscriteria en

programmavoorschriften voor de omroep (Amsterdam 1992).

Eijk, N. van, Een nieuw televisiebestel: Europa, technologie en de markt maken ook in Nederland

een einde aan het omroepmonopolie (Den Haag 1990).

Eijnatten, J. van, Van dorpsplein tot cyberspace. Een cultuurgeschiedenis van de communicatie
(Amsterdam 2014).

Goede, P. de, Omroepbeleid met en tegen de tijd: interactie en instituties in het Nederlandse

omroepbeleid (Amsterdam 1999).

Goede, P. de, 'Commerciéle omroep en de val van het kabinet-narijnen in 1965', in Jaarboek
Mediageschiedenis 2 (Amsterdam 1990) 187-216.

Heiden, P. van der, 'Uniek in de wereld, maar wel veel gezeur' in: C. van Baalen, W. Breedveld, J.
Brouwer, J. Ramakers, W. Secker (red.), Jaarboek Parlementaire Geschiedenis 2000 (Den
Haag 2000) 96-114.

42



Heiden, P. van der, A. van Kessel (red.), Rondom de Nacht van Schmelzer. De kabinetten-Marijnen
-Cals en -Zijlstra 1963-1967 (Nijmegen 2010).

Hogenkamp, B., S. de Leeuw, H. Wijfjes (red.), Een eeuw van beeld en geluid. Cultuurgeschiedenis

van radio en televisie in Nederland (Hilversum 2012).

Hins, A., Ontvangstvrijheid en buitenlandse omroep (Deventer 1991).

Jong, W. de, Van wie is de burger? Omstreden democratie in Nederland, 1945-1985 (Nijmegen
2014).

Jurgens E. en N. van Lingen, Omroeprecht en auteursrecht. Nieuwe ontwikkelingen in informatie en

communicatierecht (Zwolle 1996).

Kockelmans, F., Van verzuiling tot versplintering. De Nederlandse politiek sinds de nacht van
Schmelzer (Rotterdam 2015).

Pelle, J., Juridische marges voor het Nederlandse omroepbeleid (Zwolle 1993).

Rooy, P. de, Republiek van rivaliteiten. Nederland sinds 1813 (Amsterdam 2002).

Schuit, G., Publieke omroep. Hoezo publiek? (Amsterdam 1993).

Sijtsma, P., Mogelijkheden van de televisie als reclamedragend medium (Amsterdam 1994).

Stokkink, T., En dan nu ... De radio. Over het publieke omroepbestel in Nederland (Abcoude
1993).

Vollenhoven, L. van, Overheid en media (Amsterdam 1990).

Wielenga, F., Nederland in de twintigste eeuw (Amsterdam 2009).

Wijfjes, H., VARA. Biografie van een omroep (Amsterdam 2009).

43



Wijfjes, H. (red.), Omroep in Nederland. Vijfenzeventig jaar medium en maatschappij, 1919-1994
(Amsterdam 1994).

Bronnen

gedrukte bronnen

Anti-Revolutionarie Partijstichting, Televisie en reclame. Nota van de Doctor Abraham
Kuyperstichting (Den Haag 1963).

Beek, G.H. van, Commerciéle Televisie. Overdrukken uit de Katholieke Radio &
Televisiegids van 3, 10, 17 en 24 maart 1957 (Amsterdam 1957).

Bockxmeer, H. van,T. Jansen, 'De onteigening van de omroepverenigingen' in: CDV 1999, nr. 5,
40-46.

Boukema, P., (red.), Massa- of kassacommunicatie? (Den Haag 1981).

Brakman, 1. (red.), De tijd staat open. Advies voor een toekomstbestendige publieke omroep (Den
Haag 2014).

Brink, J. van den (red.), De noodzaak van commerciéle televisie. Beschouwingen en standpunt van
de OTEM (Den Haag 1957)

Commissie Publieke Omroep, 'Terug naar het publiek’,
http://wwwicce.rug.nl/9soundscapes/DATABASES/TNP/Terug_naar_het_publiek.shtml
(geraadpleegd 14 augustus 2017).

'De nieuwe publieke omroep: onderscheidende en creatiever’,
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2014/10/13/de-nieuwe-publieke-omroep-

onderscheidender-en-creatiever (geraadpleegd 14 augustus 2017).

M. van der Drift (red.), Inbraak en uitbraak: van omroepmonopolie naar mediamarkt (Amsterdam
1996).

44


http://wwwicce.rug.nl/9soundscapes/DATABASES/TNP/Terug_naar_het_publiek.shtml
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2014/10/13/de-nieuwe-publieke-omroep-onderscheidender-en-creatiever
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2014/10/13/de-nieuwe-publieke-omroep-onderscheidender-en-creatiever

Federatie van Omroepverenigingen, Kamers van Koophandel inzake Commerciéle Televisie
(Hilversum 1962).

Idenburg, P. en Th. Ruigrok, De visie van de pers op commerciéle omroep in Nederland. Deel 1:
1951-1991: Van Rem-Eiland tot RTL 4 (Den Haag 1991).
Klink, A., "Vouchers voor de Omroepen’, in: CDV 2002, nr. 7,8,9, 162-164.
Brief van Kamer van Koophandel en fabrieken voor Twente en Salland aan de Tweede Kamer (4
april 1962), in: Federatie van omroepverenigingen, Kamers van Koophandel inzake
Commerciéle Televisie (Hilversum 1962).
Nota van de staatssecretaris van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen mr. Y. Scholten en van de
Staatssecretaris van Economische Zaken dr. G.M.J. Veldkamp inzake Reclametelevisie

ingediend bij de Tweede Kamer der Staten-Generaal op 22 februari 1961 (gedrukte uitgave).

Heilsman, L. en J. Servaes (red.), Televisie na 1992. Perspectieven voor de Vlaamse en

Nederlandse omroep (Leuven/Amersfoort 1991).

NRC Handelsblad, M. van der Heijden, Kortschrift. De toekomst van de televisie in een rijk
bekabeld land (Amsterdam 1984).

NTS, Commerciéle televisie? Memorandum betreffende de memorie van antwoord op de nota

inzake reclametelevisie (Hilversum 1977).

OTEM, Commerciéle televisie voor Nederland. Artikelen, commentaren, uitspraken (Den Haag
1959).

Rengelink, J., Commerciéle televisie: Sprong in het duister! (Hilversum 1959).

Regeerakkoord Lubbers Il: Tweede Kamer, vergaderjaar 1985-1986, kamerstuk 19.555, nr 3.

Regeerakkoord Lubbers 111: Tweede Kamer, vergaderjaar 1989-1990, kamerstuk 21.132, nr. 8.
45



Rooij, M., A. Oldendorf, J. Koekebakker, C. Aalders (red.), Televisie. Vraagstuk-waagstuk (Assen
1961).

VARA, De grond waarop wij staan. Rede over het rapport-Pilkington door M. Sluijser (Hilversum
1962).

VARA, Commerciéle televisie in Nederland - ja of neen? (Hilversum 1957).

VPRO, Reclame in de televisie? (Hilversum 1961).

VVD, Radio en Televisie. Uitdaging en Hulpmiddel (Den Haag 1965).

Walsum, G. van, Het televisievraagstuk in ruimer verband (Assen 1963).

Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid, Samenhangend mediabeleid. Rapport nr. 24
(Den Haag 1982).

Wijfjes, H., Uit de ban van goede en slechte smaak. Perspectieven in televisiegeschiedenis
(Amsterdam 2010).

Wijfjes, H., ‘Nieuwe wegen voor de publieke omroep in Vlaanderen en Nederland' in: Ons Erfdeel,
49 (2006), nr. 3, 323-333.

online bronnen

Andere Tijden, https://anderetijden.nl/programma/l/Andere-Tijden/aflevering/453/TV-10 (14
augustus 2017).

Handelingen Tweede Kamer, via: www.statengeneraaldigitaal.nl (14 augustus 2017).

46


https://anderetijden.nl/programma/1/Andere-Tijden/aflevering/453/TV-10
http://www.statengeneraaldigitaal.nl/

47



